1. Grondexploitatie - Grondverkoop
Toelichting risico: Als gevolg van externe factoren zoals ontwikkelingen in de (economische) marktsituatie kan de verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen stagneren dan wel aan prijsfluctuaties onderhevig zijn (markt- en afzetrisico’s).
Kans:
Financiële impact: € 22.260.000
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie:
Beheersmaatregelen: Voor de verkopen te optimaliseren hebben we een website laten maken om ons vastgoed te presenteren. We hebben kavels laten opschonen, hier te koop borden op laten plaatsen. Er is een acquisiteur aangesteld om de verkoop optimaal te begeleiden.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 10.985.500
2. Ondertunneling vierpaardjes
Toelichting risico: Voor het project Onderdoorgang Vierpaardjes is de planuitwerking afgerond en kan gestart worden met de voorbereiding van de realisatiefase. Onderdeel van de voorbereiding van de realisatiefase is de vaststelling van de aanpassingen van het financiële kader. Deze aanpassingen zijn opgenomen in de meerjarenbegroting 2022-2025 en leiden tot een aanpassing van de risico-reservering van het project. Door ProRail wordt de eis gesteld om 85% van de financiële omvang van de ingeschatte risico’s te garanderen, vóórdat ProRail start met haar werkzaamheden voor de realisatie van een tunnel. Verder is de risico-reservering verhoogd vanwege de overspannen markt van o.a. bouwmaterialen.
Kans: per risico binnen het project afzonderlijk ingeschat
Financiële impact: € 13.000.000
Onderbouwing financiële impact: Op basis van de opgestelde risico-inschattingen bedraagt de risico-reservering voor de tunnel een bedrag van € 10 miljoen. Dit betreffen de werkzaamheden van ProRail. Op dit moment wordt nader onderzocht en uitgewerkt op welke wijze deze ‘garantstelling’ vorm gegeven kan en/of moet worden. Vooralsnog wordt uitgegaan van een voorzichtige variant met de meeste impact op de financiële positie op basis van de op dit moment bekende omstandigheden. Er vindt voor de tunnel een risico-reservering plaats op de balans. Een bedrag van € 4 miljoen wordt hierbij gedekt uit een bijdrage van de provincie Limburg. Dekking vanuit de gemeente Venlo vindt voor € 6 miljoen plaats.
Voor de realisatie van de openbare ruimte rondom de tunnelbak en het benodigde vastgoed bedraagt de benodigde risico-reservering € 3 miljoen. Dit betreffen de werkzaamheden die door de gemeente Venlo worden uitgevoerd. De reservering van € 3 miljoen vindt plaats in het weerstandsvermogen van de gemeente Venlo. In het weerstandsvermogen was tot op heden een bedrag van € 5 miljoen opgenomen als risico-reservering. Deze reservering wordt verlaagd tot € 3 miljoen.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Gekozen is voor heldere beslismomenten in de projectfasering (verkenning, planuitwerking -ontwerp- realisatie), zodat ten alle tijden ruimte bestaat voor nadere afweging. De inhoudelijke en financiële voortgang van het project wordt elk kwartaal gemonitord. Externe subsidiemogelijkheden worden onderzocht en aangevraagd. Tot slot wordt met de projectpartners (Rijk en Provincie) het belang van het project continu onder de aandacht gebracht en onderschreven. Met de provincie zijn gemaakte afspraken over hun bijdrage vastgelegd in een addendum.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 3.000.000
3. Grondexploitatie - Bijdragen van andere overheden *
Toelichting risico: Aan subsidiebeschikkingen voor bepaalde werkzaamheden zijn voorwaarden verbonden. De realisatie van de werkzaamheden kan in tijd en geld afwijken van deze voorwaarden waardoor het risico op intrekking van (een gedeelte van) de subsidie kan optreden.
Kans:
Financiële impact: € 15.200.000
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Goede dossieropbouw en archivering is van groot belang en kan risico’s beperken voor de uiteindelijke verantwoording aan de verstrekkende instantie.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 2.950.000
4. Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken *
Toelichting risico: De kosten van bouw- en woonrijp maken kunnen doorgaans goed worden geraamd. Echter de kosten van bijvoorbeeld archeologie, explosievenonderzoek en asbestverwijdering worden doorgaans pas duidelijk als gestart wordt met de werkzaamheden. Daarnaast kan de marktsituatie leiden tot plotselinge fluctuaties in het prijsniveau van de investeringen.
Kans:
Financiële impact: € 9.000.200
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie: beheersen
Beheersmaatregelen: veelvuldig afstemmen met afdeling openbare werken over ramingen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 3.270.000
5. Grondexploitatie - Plankosten *
Toelichting risico: De plankostenbudgetten van grondexploitaties kunnen onder druk komen te staan als gevolg van langdurige planvoorbereiding en/of -uitvoering. Dit kan het gevolg zijn van bezwaren tegen plannen of de marktsituatie die vraagt om een regelmatige bijstelling van de plannen. Ook de vertraging in de uitvoering van plannen als gevolg van de wijzigingen in de marktsituatie verhogen de kosten van planbegeleiding.
Kans:
Financiële impact: € 7.000.500
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie: beheersen
Beheersmaatregelen: veelvuldig met omgeving en marktpartijen afstemmen om zo het planontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren. Zie ook beheersmaatregel grondverkoop gericht op beheersing stagnatie in uitvoering.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 1.760.000
6. Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed
Toelichting risico : De gemeente Venlo heeft in de afgelopen jaren invulling gegeven aan de decentralisatie binnen het sociaal domein. Nu, vijf jaar na de decentralisaties, de ervaringen die we in die periode hebben opgedaan en de bijstellingen die hebben plaatsgevonden, is het tijd voor een herijking van het sociaal beleid. Hoewel de gemeente Venlo een relatief succesvolle, maar vanuit financieel oogpunt ook noodzakelijke, turnaround heeft gerealiseerd staat de beoogde inhoudelijke transformatie van (het kostbare) Beschermd Wonen naar lichtere vormen van zorg nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat wij nog niet volledig kunnen inschatten of we de herijking ook binnen de gestelde termijn kunnen realiseren.
Kans: 50%
Financiële impact: € 3.500.000
Onderbouwing financiële impact: € 450.000 met ingang van 2021 oplopend tot € 3.500.000 structureel met ingang van 2024.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Herijking leidt tot verschuivingen in de wijze waarop de gemeente Venlo in de toekomst haar publieke aanbod fysiek organiseert en faciliteert. Daarbij wordt gekeken naar de functies, de bezettingsgraad, het kostenniveau en een optimale spreiding over onze gemeente. Het betreft het totaal aan, voor de verschillende functies ingezet, gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Daarbij betrekken we niet alleen de exploitatiebijdragen maar o.a. ook de kapitaallasten.
Hierbij kijken we zowel naar onze uitgaven aan (het aanbod) van derden als naar interne efficiency mogelijkheden. Meer nadruk op vroegtijdige interventies en preventie, versterking van het voorliggende veld en een stringent hanteren van het goedkoopste passende aanbod, scherpe contractering en regie biedt mogelijkheden om ook in de toekomst een goed pakket aan voorzieningen te (blijven) bieden tegen lagere kosten.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 1.750.000
7. Jeugd
Toelichting risico: In de begroting jeugd 2022 is rekening gehouden met werkelijke uitgaven en de prognose op basis van de Vorap 2021. In 2022 starten we met het uitvoeren van nieuwe contracten met zorgaanbieders in het kader van Sturing en Inkoop. De aanbestedingsprocedure loopt nog op veel segmenten, hetgeen betekent dat we op dit moment te maken hebben met een aantal nog niet vastgestelde zaken, zoals definitieve prijs- en bekostigingsafspraken, welke aanbieders worden gecontracteerd en wat betekent overgang van cliënten in producten. Daarnaast zal uit het aantal gecontracteerde aanbieders blijken of er nog een verschuiving plaats vindt vanuit financiering van niet-gecontracteerd aanbod. Verder kan er sprake zijn van frictiekosten voor jeugdigen met doorlopende indicaties na 1 januari 2022 die nog in zorg zijn bij aanbieders die niet of niet volledig meer gecontracteerd zullen zijn. Ook het woonplaatsbeginsel dat per 1 januari 2022 wordt gewijzigd kan tot extra kosten leiden. Dit alles, in combinatie met de voor jeugdhulp altijd geldende moeilijk voorspelbare volumeontwikkelingen, die voor sommige type voorzieningen (flinke) financiële impact hebben, brengt risico's met zich mee. De gevolgen van het coronavirus zijn onvoorspelbaar, de effecten zoals intensievere zorgvraag of langere doorlooptijden van hulpverleningstrajecten zullen in elk geval ook in 2022 merkbaar zijn. En we zien jaarlijks dat er casussen zijn die dusdanig zware inzet behoeven dat hier individuele afspraken over gemaakt worden, omdat deze te ver buiten de afspraken over een gemiddelde zorginzet vallen (ook in 2022 werken we met trajecten en plekbezetting op basis van een gemiddelde zorginzet). Inmiddels is ook duidelijk geworden dat voor de meest complexe doelgroep jeugdigen, die verblijven in een instelling of daarvoor een opname vervangende behandeling nodig hebben, nog geen nieuwe contracten vanaf 2022 gerealiseerd zijn . 2022 wordt besteed aan het uitwerken van de wijze waarop we deze hulpverlening zo goed mogelijk kunnen versterken. Voor 2022 zal een tussenoplossing gezocht moeten worden. Alhoewel getracht wordt om binnen de bestaande budgetten te blijven, bestaat het risico dat de tussenoplossing gepaard gaan met extra kosten. Landelijk worden er op nieuw middelen voor jeugdzorg voor lokale gemeenten beschikbaar gesteld. In de wetenschap dat we in Venlo jaarlijks meer uitgaven voor jeugdzorg hebben dan inkomsten vanuit Rijksmiddelen, nemen we de uitkomsten van besluitvorming door het Rijk mee in de P&C-cyclus.
Kans: 50%
Financiële impact: € 3.000.000
Onderbouwing financiële impact: Per risico is een inschatting gemaakt. Bij volumeontwikkeling hebben we gekeken naar de cijfers in de Vorap en voorgaande jaren. Bij andere risico's is een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van risico en percentage. Dit hebben we opgeteld tot een totaal percentage en bedrag.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: We beheersen door in te zetten op contractmanagement en monitoring vanuit de nieuwe contracten met zorgaanbieders, waarmee we sturen op de vastgestelde ontwikkeldoelen, en bij afwijkingen de gevolgen in beeld te brengen. Verder zetten we in op doorontwikkeling van de toegang, en zetten we nadrukkelijk in op samenwerking met GI's en (huis)artsen. We beheersen door te blijven investeren in de doorontwikkeling van de sociale basis en innovatieve oplossingen die bijdragen aan het realiseren van onze ontwikkeldoelen voor het jeugdzorglandschap.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 1.500.000
8. Sturing/Inkoop WMO maatwerk
Toelichting risico: De exacte financiële gevolgen voor 2022 van het project Sturing en Inkoop zijn nu nog niet te bepalen. Voor Wmo vinden in het najaar de definitieve gunningen plaats. Dat betekent dat we bij de inschatting van kosten maatwerkproducten Wmo 2022 te maken hebben met een aantal onzekerheden. Wat worden de definitieve prijsafspraken en welke aanbieders worden gecontracteerd? Voor 2022 hebben we eenmalig te maken met frictiekosten in verband met overgang van cliënten die - gefaseerd - overgaan naar gecontracteerde aanbieder. Dat betekent de volgende risico's:
- het aantal overgangscliënten en de daarmee samenhangende frictiekosten betreft een ruwe raming. Niet bekend is namelijk welke aanbieders gecontracteerd worden;
- de omzetting van producten naar segmenten vraagt een inschatting op basis van aannames hoeveel/welke cliënten naar welk segment gaan. In de praktijk kunnen hierin verschillen optreden, die directe invloed hebben op het benodigde totaalbudget van maatwerkproducten.
- een aantal Beschermd Wonen/Beschermd Thuis cliënten komt over naar lokale Wmo. Ook hier betreft het een raming op basis van huidige cijfers. Hiervoor komen ook financiën over vanuit BW naar lokale Wmo.
Tot slot heeft de implementatie in de gemeentelijke uitvoering van Sturing en Inkoop nog een doorloop in 2022. Het gaat dan met name om tijdsinvestering gericht op extra tijdelijke inzet keukentafelgesprekken voor overgang cliënten en extra inzet trainingen wijkteamleden etc.. Pas nadat definitieve implementatieplan en gunning gereed is, kan de impact hiervan overzien worden.
Kans: 50%
Financiële impact: € 2.041.043
Onderbouwing financiële impact: Kosten BGG € 3.020.170 + kosten BGI € 5.270.427+ kosten Persoonlijke Verzorging € 65.910 + kosten Verblijf tijdelijk €36.952 + kosten HbH € 12.016.966 = €20.410.425.
Risico dat kosten 10% hoger uitvallen (aanname) --> €22.451.468. Risico = €2.041.043.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Op basis van de in de komende periode beschikbare gegevens uit de gunningen/aanbestedingsprocedure, zullen we de analyse aanscherpen. En hierover in de reguliere PenC processen nader informeren.
Om financiële risico's te beperken is direct na het eerste contractjaar de mogelijkheid om aanpassingen in de contacten door te kunnen voeren. Hiervoor zijn regionaal afspraken gemaakt en deze worden gemonitord.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 1.020.522
9. Juridische risico's
Toelichting risico: In het kader van de privacy wetgeving worden deze risico's hier niet nader toegelicht
Kans:
Financiële impact:
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie:
Beheersmaatregelen:
Benodigde weerstandscapaciteit:
10. Afval
Toelichting risico: Voor het product afval is de impact lastig te bepalen. De impact is afhankelijk van de hoeveelheid afval die onze inwoners aanbieden maar nog sterker van de prijsontwikkelingen op nationaal en vooral op internationaal niveau voor het verwerken van uitgesorteerde stromen grondstoffen uit ons afval. Kritische stromen daarin zijn vooral de opbrengsten van oud papier en PMD. Met name de afzet van grondstoffen die uit het PMD gehaald worden zijn erg gevoelig en afhankelijk van de afzetkanalen. Wisselende olieprijzen zorgen er bijvoorbeeld voor dat kunststoffen gemaakt van olie, goedkoper zijn dan gerecyclede grondstoffen. Ook de coronacrisis heeft impact op de kosten en opbrengsten.
Kans: 75%
Financiële impact: € 1.000.000
Onderbouwing financiële impact: Op basis van historische gegevens werd een miljoen reserve aangehouden.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Sturing op scheidingsgedrag waardoor dure afvalstromen beter worden gescheiden in goedkope (duurzame) afvalstromen. De sturing zal bestaan uit de inzet van communicatie campagnes op onder andere Facebook en Venlo online. Daarnaast heeft de afval-inzamelaannemer als een van zijn doelstellingen in het contract verbeterplannen aan te dragen voor 5% betere afvalscheiding en deze ook te implementeren.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 750.000
11. Veiligheidsregio
Toelichting risico: In de begroting van de Veiligheidsregio zijn diverse belangrijke aandachtspunten niet verwerkt omdat hierover nog geen duidelijkheid is, bijvoorbeeld de vrijwillige brandweer. Als hierover meer duidelijkheid is wordt er een gedetailleerde zienswijze opgesteld. Deze kan resulteren in een begrotingswijziging.
Het onderdeel vrijwillige brandweer heeft betrekking op een uitspraak van het Europees hof dat brandweervrijwilligers die hetzelfde werk doen als brandweer professionals ook volledig betaald moeten worden (en dezelfde dienstenverbanden). Wat de impact van deze uitspraak is en hoe er om gegaan moet worden met de brandweervrijwilligers (hun taken, opleiding, dienstverbanden, vergoeding etc.) mede in relatie tot de taken van een brandweer professional is nog onduidelijk. Zowel landelijk als op lokaal niveau bestaat hier nog geen duidelijkheid over. Daarnaast is de impact van de Corona crisis op de taken voor de veiligheidsregio voor 2021 niet bekend. Over beiden punten is bestuurlijk nog geen duidelijkheid. Deze twee zaken hebben naar verwachting een grote impact op de begroting, echter de omvang is nog niet te bepalen. Doordat de begroting van de gemeente al eerder afgerond is, wordt een risico voorzien voor de mogelijke impact op de begroting van de veiligheidsregio.
Kans: 75%
Financiële impact: € 948.000
Onderbouwing financiële impact: De impact van de Corona taken alsmede brandweervrijwilligers is nog niet bekend en zeer moeilijk in te schatten. Uitgangspunt dat we hanteren is dat extra werkzaamheden i.v.m. Corona ook volledig door het rijk gecompenseerd worden. Daarom houden we hier geen rekening met een mogelijk verhoging van de gemeentelijke bijdrage. In de praktijk zal een deel van de extra interne kosten mogelijk niet vergoed worden. Inschatting hiervoor is ongeveer 1% van de gemeentelijke bijdrage van € 12 mln (dit is €120.000). Voor de brandweer vrijwilligers wordt een bandbreedte ingeschat tussen de € 2 en 7 mln voor de gehele veiligheidsregio. Als gemeente Venlo leveren wij een bijdrage van ongeveer 20,7% van de totale begroting van de Veiligheidsregio. Hierdoor is 20,7% over € 4 mln (helft van de bandbreedte tussen € 2 en 7 mln) afgerond € 828.000. Totaal ingeschat risico is € 948.000 (828.000+120.000).
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: We zijn in nauw contact met de veiligheidsregio over beide onderwerpen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 711.000
12. BV Campus Vastgoed
Toelichting risico: Financiering
Voor de doorontwikkeling van de campus zijn omvangrijke additionele middelen nodig. De BV Campus Vastgoed Greenport heeft in haar begroting 2021-2025 hiertoe de volgende financieringsbehoefte opgenomen:
2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
Additioneel benodigd agio 2.291.000 2.281.000 1.730.000 1.000.000 1.800.000 9.102.000
In het kader van de continuïteitsveronderstelling van de BV in relatie tot hun jaarrekening 2020, met een verlies van € 3,4 miljoen ten opzichte van een begroot verlies van € 1,6 miljoen, zal er sprake moeten zijn van een goedgekeurde begroting 2021 met aantoonbaar de beschikking over voldoende financiële middelen tot en met april 2022. Samen met mede-aandeelhouder Provincie Limburg en de directie van BV Campus Vastgoed is hiertoe een financieringsconstruct ontwikkeld om de exploitatietekorten 2021 en 2022 op te vangen. De gemeente Venlo heeft in dit kader haar aandeel aan agio bedoeld voor de jaren 2021 én 2022 ter grootte van € 1.097.000,- in juli 2021 gestort:
- € 930.000,- uit incidentele resultaatbestemming jaarrekening 2020 gemeente Venlo;
- € 167.000,- opgenomen in de begroting 2021 van de gemeente Venlo.
Het continuïteitsrisico op korte termijn is hiermee ondervangen. Vervolgens bestaat het risico voor de vennootschap en de campus dat aandeelhouders niet bereid zijn of niet in staat zijn om ook voor de jaren 2023 t/m 2025 de benodigde middelen ter beschikking te stellen. In dat geval staat de verdere ontwikkeling en eventueel het voortbestaan van de campus op het spel. Risico ontbrekende financiering: € 4.530.000 (2023: €1.730.000; 2024: €1.000.000; 2025: €1.800.000). Aandeel Venlo hierin is 24% = € 1.087.200.
Huuromzet Vastgoed
De kans op afwijkingen op de huuromzet plus gekoppelde omzet voor parkeren, ICT, servicekosten en parkmanagement van het vastgoed wordt beïnvloed door de bezettingsgraad van de gebouwen en door het huurprijsniveau. De bezettingsgraad is mede afhankelijk van de mate waarin verhuurde onderdelen contractueel worden opgezegd. Er bestaat over een huuromzet met bijbehorende diensten van ongeveer € 760.000 onzekerheid omdat over deze omzet nog geen contracten voorhanden zijn. Aandeel Venlo 24% = € 182.400.
Afwijking kosten
In de begroting wordt rekening gehouden met exploitatiekosten vastgoed en dienstverlening van bijna € 5 miljoen. Doordat de onderhoudsbegroting al deels gebaseerd is op inventarisaties neemt de kans op onvoorziene zaken af. Maar de ramingen zijn deels gebaseerd op aannames en schattingen en pas in beperkte mate op offertes. Een afwijking van 10% leidt al snel tot afwijking van € 500.000 in de plus of in de min. Er is geen post onvoorzien opgenomen. Aandeel Venlo is 24% = € 120.000.
De totale financiële impact is derhalve € 1.389.600.
Kans: 50%
Financiële impact: € 1.389.600
Onderbouwing financiële impact: zie hierboven
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Periodiek wordt de gemeente Venlo geïnformeerd over de stand van zaken rondom de exploitatie. Jaarlijks wordt aan de hand van een eventuele herziening van de risico-simulatie onze risico-paragraaf geactualiseerd.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 694.800
13. Beschikbaarheid woningen voor uitstroom uit MO & BW
Toelichting risico: In het beleid en de afspraken met de aanbieders in de aanbesteding is uitgegaan van een beperkte inzet van maatschappelijke opvangplekken en plekken beschermd wonen. We willen dat inwoners die gebruik maken van deze voorzieningen zo snel als mogelijk doorstromen naar eigen huisvesting met daarbij de begeleiding die nodig is. Doorstroom naar vervolghuisvesting is een knelpunt vanwege een tekort aan passende en betaalbare huisvesting. Hierdoor maken mensen onnodig lang gebruik van (dure) Wmo-voorzieningen en kan de situatie ontstaan dat de capaciteit moet worden opgehoogd.
Kans: 50%
Financiële impact: € 1.300.000
Onderbouwing financiële impact: In het rapport van Companen is de inschatting dat er ongeveer 25 BW-cliënten aan extra huisvesting moeten worden geholpen die niet via de reguliere routes aan een woning kunnen komen (reguliere huur/woningmarkt, Transferpunt etc.). Voor 2022 geldt een gemiddeld tarief van € 60.000 voor een BW-plek, dat is €5.000 per maand. Als voor deze cliënten de indicatie met 4 maanden moet worden verlengd omdat zij niet kunnen uitstromen, betekent dat een bedrag van 25*€5.000*4 maanden = €500.000. met een kans van 50% is dat een bedrag van €250.000.
MO: gemiddeld kost een opvangplek € 42.000,-. per jaar . UItgegaan van 228 cliënten (jaarlijks) die ipv 3 maanden 4 maanden verblijven --> 228*1 maand extra opvang ad € 3.500,- = 798.000.
50% hiervan is 400.000
Totaal= €250.000 = €400.000 = €650.000.
Risicostrategie: Overdragen
Beheersmaatregelen: In prestatieafspraken met de woningbouwcoöperaties, maar ook in ons eigen beleid, nog forser sturen op het realiseren van passende huisvesting voor mensen met beperkte financiële draagkracht.
Daarnaast het aanpassen van de opvangcapaciteit om wachtlijsten binnen de perken te houden.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 650.000
14. MJOP
Toelichting risico: Conform de BBV richtlijnen en Nota reserves en voorzieningen van de gemeente Venlo moet elke vijf jaar een herijking plaatsvinden voor wat betreft de onderhoudsvoorziening van de vastgoed portefeuille gemeente Venlo. De nulmeting, (herijking) van de vastgoed portefeuille gedateerd uit 2017, is eind maart 2021 voltooid. Om tot een zuiver en toekomstbestendig beeld te komen welke middelen benodigd zijn voor de komende jaren, is er een overbruggingsperiode gewenst. De uitvoering achterstalligheid in onderhoud en vervangingen daarvan vereist een tijdspad van 2021 – 2023.
Screening MJOP
De BOEI-inspecties hebben plaatsgevonden voor al het gemeentelijk vastgoedbezit, ongeacht de vraag of het vastgoed op de korte of middellange termijn afgestoten gaat worden. De zuivere herijking van het MJOP zal waarschijnlijk pas in het najaar 2021 afgerond zijn.
Kans: 50%
Financiële impact: € 1.200.000
Onderbouwing financiële impact: Overbrugging 2021 en 2022
Om geen nieuwe achterstand en achterstalligheid op te lopen zal het reguliere onderhoud in de categorieën 1, 2 en 3 opgevolgd dienen te worden die conform de BOEI inspecties inzichtelijk zijn gemaakt. Hiervoor zal gebruik gemaakt moeten worden van de bestaande budgetten 2021 en 2022 en voorzieningen van in totaal € 4.675.000,-. De gebreken in de categorie 4, 5 en 6 die op korte termijn opgelost dienen te worden resulteren in een bedrag van 922.469,- voor 2021 en voor 2022 van 266.116,-. In totaal afgerond € 1.200.000,-. Hoogstwaarschijnlijk zijn de bestaande budgetten en voorzieningen hiertoe niet toereikend.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Bovengeschetste procesmatige aanpak van het nieuwe MJOP zal worden opgenomen in de Nota Grondbedrijf en Vastgoed 2022. Hierin zal worden aangegeven of, en zo ja, in welke mate de algemene grondreserve een achtervangfunctie kan zijn voor onderhavig risico.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 600.000
15. Grondexploitatie - Tijdelijk beheer *
Toelichting risico: Het tijdelijk beheren van gronden en panden binnen de grondexploitatie leidt tot kosten van beheer en onderhoud . Indien de verkoop van deze gronden en panden stagneert (zie ook risico grondverkoop) zal de periode van tijdelijk beheer ook langer doorlopen waardoor het risico bestaat op extra kosten binnen de grondexploitatie.
Kans: 75%
Financiële impact: € 700.000
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Het beheer tijdig uit te voeren waardoor kosten beperkt kunnen worden.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 530.000
16. BUIG Uitgaven
Toelichting risico: Voor 2022 is een prognose gemaakt van de ontwikkeling van het bijstandsvolume en de bijbehorende uitgaven, aansluitend op de prognose van 2021.
Voor de realisatie van het verwachte bijstandsvolume zijn we sterk afhankelijk van de instroom en de uitstroom uit de bijstand. Voor de Corona-crisis zagen we al een stijging van de instroom. Ten tijde van de Corona-crisis zien we nog een extra toename van het aantal aanvragen voor een bijstandsuitkering. Ook de uitstroom neemt af omdat de intensieve begeleiding naar werk als gevolg van de Corona-maatregelen beperkt mogelijk is en het aantal vacatures beperkt is. De Corona-crisis en de economische gevolgen daarvan zorgen voor een extra toename van het bijstandsvolume. We zijn sterk afhankelijk van de economische prognoses en de gevolgen voor de werkgelegenheid in de regio. Daarnaast bestaat het bijstandsbestand voor een groot deel uit werkzoekenden die langer dan 36 maanden in de bijstand zitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat, naar mate iemand langer in de bijstand zit, het lastiger wordt om iemand richting werk te begeleiden.
Kans: 50%
Financiële impact: € 1.000.000
Onderbouwing financiële impact: Op grond van de scenario's verwachten we voor 2022 € 45.760.052 aan uitgaven voor de BUIG. We gaan inzetten op het investeren in de activering van onbenut talent indachtig zowel de strategische visie 2040, het maatschappelijk beleidskader 'Fier op Venlo' alsmede het beleidskader arbeidsmarkt 'Werken in Venlo'. Omdat de BUIG-effecten nog niet zeker zijn en op niet altijd even harde aannames zijn berekend, nemen we € 1.000.000 op als risico.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: We beheersen het risico door in te blijven zetten op uitstroom uit de bijstand dan wel verhoging van het verrekenbare verdienvermogen van mensen in de bijstand.. Hiervoor zijn diverse projecten opgezet, o.a. in samenwerking met het WerkgeversServicePunt. We gaan op alle kansen inzetten, zeker nu er een groeiende economie en arbeidsmarkt in het verschiet ligt waarin meer kansen ontstaan voor mensen die in een laagconjunctuur kwetsbaarder zijn. Naast de aandacht voor begeleiding richting arbeidsmarkt zorgen we er nog steeds dat uitkeringen rechtmatig en doelmatig verstrekt blijven worden. We doen dit door goed doordacht streng en rechtvaardig te zijn aan de poort. Gedurende de looptijd van de uitkeringen blijven we zowel van de stok als de wortel en zijn we faciliterend en stimulerend daar waar nodig, maar ook streng en effectief daar waar de principes en regels van sociale zekerheid en menselijke maat daar om vragen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 500.000
17. Bedrijfsgevolgschade brand
Toelichting risico: Directe schades (herbouw gebouw, etc.) zijn verzekerd via de brandverzekering. Er is echter ook sprake van indirecte schade en gevolgschade. Doordat materieel of materialen verloren zijn gegaan zullen aannemers of externen ingeschakeld moeten worden voor het uitvoeren van werkzaamheden en/of continuering van de dienstverlening. Die kosten zijn niet verzekerd en vallen dus onder het deel risico.
Kans: 10%
Financiële impact: € 5.000.000
Onderbouwing financiële impact: 60 voertuigen en materiaal huren of werk uitbesteden voor de duur van 3 jaar. 60 voertuigen * 3 jaar * € 15.000 per jaar = € 2.700.000. Materiaal huren € 2.300.000. In plaats van huren voertuigen en materieel is de schatting voor uitbesteden van het werkpakket van vergelijkbare orde € 5.000.000.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: De huidige maatregelen zoals blusvoorzieningen en brandmeldinstallaties kunnen niet het risico niet elimineren maar verkleinen het risico wel. Extra verzekeringen is extreem duur en de kans op het risico is erg klein.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 500.000
18. BTW compensatiefonds
Toelichting risico: Het BTW-compensatiefonds en het gemeentefonds zijn communicerende vaten. Een restant in enig jaar in het BTW-compensatiefonds wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, een tekort in het BTW-compensatiefonds wordt onttrokken aan het gemeentefonds. Omdat de omvang van de declaraties uit het BTW-compensatiefonds stijgt, is de verwachting dat hier komende jaren een tekort op gaat ontstaan. Dit leidt dan tot een korting op de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Kans: 50%
Financiële impact: € 800.000
Onderbouwing financiële impact: Dit risico laat zich moeilijk financieel kwantificeren. De begroting 2022-2025 gaat in de basis over 4 jaar. Volgens het beleid bedraagt een op te voeren risico tenminste € 200.000. Op basis hiervan wordt het risico vooralsnog bepaald op 4 x € 200.000 = € 800.000
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Op basis van de miljoenennota die in september 2021 wordt gepresenteerd, kan dit risico mogelijk verder financieel gekwantificeerd worden.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 400.000
19. Risico Opvang
Toelichting risico: De huidige capaciteit voor de maatschappelijke opvang is niet toereikend. Dit hebben we voor een deel tijdelijk op kunnen vangen door op basis van de corona-maatregelen de locatie Hogeweg 297 als tijdelijke locatie in gebruik te nemen. Echter zowel qua pand als qua bestemmingsplan kan dit geen structurele oplossing zijn. Ook zijn de kosten niet structureel in de begroting meegenomen. Daarnaast is in Venlo ook geen locatie beschikbaar voor uitvoering van de winteropvang. Waardoor er steeds gewerkt wordt met dure tussenoplossingen. Er is een projectleider gestart die de omvang van de extra opvangcapaciteit in beeld brengt, een programma van eisen inclusief kostenraming maakt en een voorstel doet voor de financiering. Grootste knelpunt voor de structurele uitbreiding van de maatschappelijke opvang is het vinden van een passende locatie. Het bieden van maatschappelijke opvang is een wettelijke taak en deze uitbreiding is noodzakelijk om dit verantwoord en adequaat uit te kunnen voeren.
Kans: 25%
Financiële impact: € 1.558.500
Onderbouwing financiële impact: In juni 2020 gaf Venlo gehoor aan de oproep vanuit VWS om een regionaal plan van aanpak (pva) in te dienen ten behoeve van de Brede aanpak van dak- en thuisloosheid. In het regionale pva is op basis van de toen aanwezige gegevens een inschatting gemaakt van de kosten voor een nieuwe opvanglocatie in Venlo. VWS heeft het pva gehonoreerd, uitgezonderd het onderdeel en de kosten voor de nieuwe locatie in Venlo. Er is echter wel dringend behoefte aan een nieuwe locatie. Een recent gestarte projectleider heeft mede als opdracht een private partij te zoeken die de nieuwe locatie gaat bouwen en verhuren aan de opvanginstelling.
De geraamde kosten €1.558.500,- uit het bij VWS ingediende pva zijn als volgt opgebouwd:
- € 679.200,- aankoop en bouwrijp maken locatie
- € 114.300,- bijkomende plankosten
- € 765.000,- aanschaf C3 units
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Er is een project opgestart. Nog voor het zomerreces van 2021 wordt een 1e beeld betreffende de omvang en het programma van eisen ter vaststelling aan het college voorgelegd.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 389.625
20. Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen
Toelichting risico: De ambities van de rijksoverheid van klimaatakkoord hebben verstrekkende gevolgen voor het takenpakket en omvang van de taken van de gemeente. Nieuwe taken op gebied van energie, klimaat en circulariteit waarvoor kennis en vaardigheden eigen gemaakt moeten worden. De gemeente hebben ook de grootste rol in de uitvoering als overheidslaag het dichtste bij de burger. Dit is zichtbaar onder andere bij de Regionale Energiestrategie, de transitievisie Warmte, Venlo klimaat adaptief maken en een volledige circulaire economie realiseren. De taakuitvoering vindt plaats samen met andere partners waaronder woningbouwcoöperaties, netbeheerders, wijkraden, instellingen, inwoners en verenigingen. De taakuitvoering is sterk groeiende terwijl de uitvoeringsmiddelen voor beleid en beheer nog niet definitief overeengekomen zijn. Onderzoeken hebben de omvang van de gemeentelijke extra middelen bepaald en de omvang en toewijzing wordt onderschreven door tal van adviesorganen waaronderVNG. Er vindt landelijk een intensieve lobby plaats (VNG en G40) om haast te maken met toekenning van de uitvoeringsmiddelen Klimaatakkoord maar door de demissionaire status van het kabinet vindt steeds uitstel van besluitvorming plaats. Het risico dat deze middelen niet toegekend worden is relatief klein gelet op de status van de plannen van het rijk (besluit klimaatakkoord en rol gemeente bepaald). Uiteraard kan bij de toewijzing besloten worden dat de gemeenten niet volledig worden gecompenseerd .
Kans: 10%
Financiële impact: € 3.500.000
Onderbouwing financiële impact: Uit onderzoek blijkt dat de gemeente voor de uitvoering van klimaatakkoord 35 x aantal inwoners dient te ontvangen. Dit is gebaseerd op onderzoek en bevestigd door tal van adviesorganen.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: De kans dat het risico zich voordoet is klein. Uitstel van handelen door de gemeente is niet wenselijk omdat de opgave fors is en resultaten op de korte termijn zijn gewenst . De organisatie dient op onderdelen toegerust te worden in kwaliteit en capaciteit om de reeds geaccordeerde plannen en projecten uit te voeren. Via lobby onderschrijft de gemeente Venlo het belang dat de rijksoverheid zo snel mogelijk duidelijkheid geeft en de gemeente daadwerkelijk middelen toekent.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 350.000
21. Gemeenschapsaccommodaties
Toelichting risico: De gemeenschapsaccommodaties (GA) hebben in 2021 en mogelijk ook in 2022 nog te maken met het wegvallen van een deel van de omzet. Dit komt door het lagere aantal gebruikers en bezoekers vanwege de (nasleep van de ) corona-crisis en mogelijke angsten en gedragsveranderingen om gebruik te maken van de GA. Op het draagvermogen voor tegenvallers van de afzonderlijke GA's is onder invloed van corona ingeteerd. Over de gehele linie is de financiële positie van de GA in 2021verzwakt en dat zal merkbaar worden in hun vermogen om exploitaties op eigen kracht draaiend te krijgen.
Evenals vorig jaar verwachten we van een (groter dan in 2021) deel van de GA's een aanvraag voor een hogere reguliere exploitatiesubsidie. We prognosticeren dit beslag op € 600.000 met een kansinschatting van 80% dat die zich voor zal doen.
Kans: 50%
Financiële impact: € 600.000
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: De financiële situatie wordt samen met gemeenschapsaccommodaties en de koepelorganisatie SMAV in de gaten gehouden. Waar mogelijk worden rijksmiddelen aangewend. Tot slot zal er in 2022, als onderdeel van de (hopelijk alsdan) nasleep van de corona crisis onderzocht worden of er alternatieve vormen van (financiële) steun mogelijk zijn.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 300.000
22. Aansluiting beschermd wonen en begeleiden individueel
Toelichting risico: De gemeenschapsaccommodaties (GA) hebben in 2021 en mogelijk ook in 2022 nog te maken met het wegvallen van een deel van de omzet. Dit komt door het lagere aantal gebruikers en bezoekers vanwege de (nasleep van de ) corona-crisis en mogelijke angsten en gedragsveranderingen om gebruik te maken van de GA. Op het draagvermogen voor tegenvallers van de afzonderlijke GA's is onder invloed van corona ingeteerd. Over de gehele linie is de financiële positie van de GA in 2021verzwakt en dat zal merkbaar worden in hun vermogen om exploitaties op eigen kracht draaiend te krijgen. Evenals vorig jaar verwachten we van een (groter dan in 2021) deel van de GA's een aanvraag voor een hogere reguliere exploitatiesubsidie. We prognosticeren dit beslag op € 600.000 met een kansinschatting van 80% dat die zich voor zal doen.
Kans: 50%
Financiële impact: € 600.000
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: De financiële situatie wordt samen met gemeenschapsaccommodaties en de koepelorganisatie SMAV in de gaten gehouden. Waar mogelijk worden rijksmiddelen aangewend. Tot slot zal er in 2022, als onderdeel van de (hopelijk alsdan) nasleep van de corona crisis onderzocht worden of er alternatieve vormen van (financiële) steun mogelijk zijn.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 300.000
23. Calamiteiten Groen
Toelichting risico: Door invloed van klimaat en klimaatverandering kunnen zich onvoorziene situaties voordoen in het beheer van groenvoorzieningen. Het gaat dan bijvoorbeeld om schade door storm, extra uitval van groen door droogte, ziektes en plagen. En schade door invasieve soorten en/of soorten van flora en fauna die overlast geven of een bedreiging zijn voor o.a. de natuur (biodiversiteit), volksgezondheid, de economie of de veiligheid. Dit soort calamiteiten vormt vaak een risico voor de kwaliteit en de gezondheid van het groen en is daarmee een risico voor het op orde houden van de basis van beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De overlast en schade zijn echter grillig en niet altijd voorspelbaar. Ervaringen uit het verleden geven daarbij niet altijd een beeld voor de toekomst. Ook kunnen er calamiteiten ontstaan die nu nog niet bekend zijn, zoals nieuwe ziektes en plagen waar nog geen plan van aanpak voor bestaat. Zo zijn momenteel Japanse duizendknopen en reuzen berenklauw twee voorbeelden van invasie en zeer ongewenste soorten die veel schade aan kunnen richten. Behalve beheersing van deze soorten is in bepaalde voorkomende situaties ook bestrijding noodzakelijk. Maar ook het verloop van de impact en de schade door de roetschorsziekte of stormschade zijn nog onvoorspelbaar.
Kans: 75%
Financiële impact: € 400.000
Onderbouwing financiële impact: De omvang van de financiële impact is gebaseerd op de daadwerkelijke kosten van de laatste jaren van de kosten die nu worden geboekt op de risicoparagraaf "extreem weer". Hierbij is de afgelopen drie jaar een stijgende tendens zichtbaar.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Belangrijk is om de impact van ziektes, plagen en invasie soorten zo goed mogelijk te blijven monitoren. Locaties die bij de gemeente bekend zijn worden hiervoor opgenomen in het groenbeheersysteem.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 300.000
24. Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet
Toelichting risico: De veranderopgave als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is groot. Er zullen functies verdwijnen, veranderen en nieuwe ontstaan. De verwachting is dat geïnvesteerd moet worden in omscholing van medewerkers wiens takenpakket verdwijnt. Eveneens wordt rekening gehouden met de mogelijkheid dat vanaf inwerkingtreding Omgevingswet niet alle medewerkers op een passende formatie blijken te zijn geplaatst. Aangezien de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt na inwerkingtreding geleidelijk voltrekken, zal de frictie naar verwachting zich over meerdere jaren uitstrijken. Risico KCC: De gevolgen van de invoering van de Omgevingswet voor Publieke Informatievoorziening is afhankelijk van het succes van de informatievoorziening vooraf en op de het omgevingsloket. Voorlichting en communicatie vanuit de vakteams is cruciaal. Goede informatie op Omgevingsloket en Venlo.nl maar ook een voorlichtingscampagne vooraf voor burgers, ondernemers en bedrijven om hen op de hoogte te brengen is van belang. Indien de invoering een verhoogd aantal telefoontjes gaat opleveren voor het KCC kunnen wij dit niet opvangen met onze huidige bezetting. Dit zou een slechtere bereikbaarheid en langere wachttijden tot gevolg hebben.
Kans: 50%
Financiële impact: € 517.500
Onderbouwing financiële impact: Omscholing 15 medewerkers in de periode 2022-2024: €112.500 Boven formatieve formatie 15 medewerkers 0,5 jaar in de periode 2022-2024: €375.000 Financiële impact KCC 30.000,- Opvang van verhoogd aanbod door de inzet van 1fte gedurende een half jaar flexibele inhuur. Hierbij dient rekening gehouden te worden met een inwerkperiode van 1 maand. Betreft 7 maanden inhuur van 1fte Frontofficemedewerker B1e lijn.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Tijdig en geleidelijk anticiperen op de veranderopgave van de Omgevingswet. Venlo is vroegtijdig - eind 2018 - gestart met het bijscholen van medewerkers. Bij het ontstaan van vacatures zal zoveel als mogelijk rekening worden gehouden met de nieuwe situatie. Daarbij wordt gedacht aan de nieuwe vereiste competenties alsook het niet of anders (bv. flexibele schil) invullen van vacatures.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 258.750
25. Beschermd wonen
Toelichting risico: De doordecentralisatie van 2022 brengt diverse risico's met zich mee. Naast de aantallen Wlz en de nacalculatie rondom de uitname hiervan uit het gemeentefonds, zitten er onzekerheden en risico's in het geheel aan samenwerkingsafspraken die de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg momenteel rondom de doordecentralsiatie van beschermd wonen worden uitgewerkt. Dit heeft ook invloed op de uitvoering van de taak beschermd wonen vanaf 2022. In de begroting is uitgegaan van een terugvalscenario indien de besluitvorming rondom de doordecentralisatie niet voor 2022 rond is. Ook voor het terugvalscenario geldt dat er besluitvorming noodzakelijk is. Er is in het terugvalscenario een aantal zaken onduidelijk die verdere uitwerking behoeven, onder andere de uitwerking van financiële solidariteit en de governance. Door deze onduidelijkheden is moeilijk in te schatten wat het effect van de nieuwe verdeelmodellen.
Kans: 50%
Financiële impact: € 1.000.000
Onderbouwing financiële impact: Risico's met betrekking tot de doordecentralisatie zijn lastig te kwantificeren. We hanteren hiervoor een bedrag van €1.000.000 met de redenering dat tegenvallers op beschermd wonen relatief hoog zijn.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: De te nemen maatregelen zijn om zowel het scenario voor de doordecentralisatie als het terugvalscenario goed door te rekenen en expliciet de risico's benoemen. Er moeten voor 2022 duidelijke (tijdelijke) afspraken zijn over de inzet en verdeling van het budget beschermd wonen, daar Venlo ook in 2022 nog alle middelen ontvangt voor de uitvoering van de taak beschermd wonen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 500.000
26. BUIG Budget
Toelichting risico: Het budget voor de BUIG laat de afgelopen jaren grote fluctuaties zien. Deze fluctuaties worden veroorzaakt door wijzigingen in het verdeelmodel en door aanpassingen in het macro-budget voor de BUIG.
Pas in oktober 2021 wordt het voorlopig budget voor 2022 bekend gemaakt. Hier ligt de verwachting van de ontwikkeling van de werkloosheid op dat moment aan ten grondslag. In de loop van 2022 zal het budget worden bijgesteld op grond van de daadwerkelijke realisaties. Hoe groot de afwijking is, is op voorhand niet in te schatten. De berekening van het macro-budget is complex en vanwege de vele variabelen door individuele gemeenten niet zelf te berekenen.
Kans: 50%
Financiële impact: € 500.000
Onderbouwing financiële impact: de financiële impact: betreft een schatting op een budget van ongeveer € 47 miljoen. Ook bij percentueel kleine afwijkingen, is er op zo'n budget dus al snel sprake van in absolute zin grote bedragen.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Het BUIG budget dat we van het Rijk ontvangen kunnen we niet beïnvloeden. Dit risico kunnen we alleen accepteren.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 250.000
27. Onderhoudsvoorziening vastgoed
Toelichting risico: Tweede helft 2020 wordt een aanbesteding op de markt gezet om nieuwe MJOP'S te laten vervaardigen voor het totale vastgoed eigendom van de gemeente Venlo. In deze aanbesteding worden gelijktijdig de duurzaamheidsmaatregelen uitgevraagd die benodigd zijn om tot duurzame en bijna energie neutrale gebouwen te komen. De uitkomst van deze inventarisatie is pas aan het einde van 2020 in beeld gebracht. Het risico bestaat dat in de nieuwe (D)MJOP's de huidige dotatie aan deze voorziening niet meer toereikend is en deze aangepast dient te worden om de meerjarige onderhoudsvoorziening op orde te houden en deze niet leeg kan lopen.
Kans: 50%
Financiële impact: € 500.000
Onderbouwing financiële impact: De basis is niet op orde. Er zullen maatregelen in beeld worden gebracht om de gebouwen in eigendom van de gemeente op een gewenst conditieniveau te brengen en te behouden, Daarnaast zal er uitvoering gegeven dienen te worden aan de duurzaamheidsambities die gemeente heeft die ook voor haar gebouwen van toepassing zijn. De financiële impact daarvan is nu nog onbekend.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Tweede helft 2020 worden aanbesteding op de markt gezet om alle gebouwen van de gemeente Venlo aan een inspectie te onderwerpen en maatregelen en financiële gevolgen in beeld te brengen. Daarmee verkrijgen we nieuw inzicht in de werkzaamheden die in onderhoud aan de gebouwen uitgevoerd dienen te worden en deze op een vastgesteld conditieniveau te houden voor de toekomst. We krijgen daarmee een nieuwe meerjaren onderhoudsplanning met daarin uit te voeren werkzaamheden en daarbij benodigde financiële middelen. Daarmee verkrijgen we beheer op onze vastgoed eigendommen en inzicht in de daarbij behorende financiële middelen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 250.000
28. Openbare verlichting
Toelichting risico: In de gemeente Venlo onderhouden en beheren we alle lichtmasten en armaturen (± 22.000 stuks) en voor het gedeelte ‘oud Venlo’ ook het ondergrondse netwerk (verder VenloNet).
Onderzoek heeft aangetoond dat de huidige kwaliteit van het VenloNet onvoldoende is omdat zowel de technische als economische levensduur nadert/overschreden is. Hierdoor zullen vaker storingen optreden. 70% van het VenloNet dient daarom in de komende 40 jaar te worden gesaneerd. Uitgaande van een gemiddelde levensduur van 50-60 jaar voor een kabel zal het saneren van kabels een doorlopende cyclus hebben.
Het programma Leefbaar Venlo staat voor een kwalitatieve en duurzame leefomgeving, door geen sanering werkzaamheden uit te voeren gaat op plekken in Venlo daadwerkelijk het licht uit.
Risico 1) Gedeeltes van een straat, gehele straten of gedeeltes van een wijk hebben geen verlichting meer, dit risico zal in 2021 gaan optreden;
Risico 2) Onveilig gevoel, kans op ongelukken en eventuele schadeverhaling;
Risico 3) Meer klachten/meldingen Openbare Verlichting met escalatie naar bestuur en of media is niet uit te sluiten.
Binnen het team is de kennis aanwezig van de staat van het VenloNet.
Er is ook ruimte om opdrachten voor saneren uit te zetten maar missen de financiële middelen. Om het VenloNet te saneren en de lopende contracten te laten uitvoeren is jaarlijks een bedrag van €400.000 nodig. Het ondergrondse VenloNet is eigendom van de gemeente Venlo en wordt beheerd volgens een standaard die netbeheerder Enexis toepast.
Kans: 75%
Financiële impact: € 300.000
Onderbouwing financiële impact: De € 300.000 is gebaseerd op een onderzoek uit 2014 waarin wordt gesteld dat 70% van het ondergronds net in 40 jaar kan worden vervangen voor een bedrag van 300.000 per jaar.
Tot 2019 was deze 300.000 structureel opgenomen in de begroting."
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Er loopt een onderzoek naar het afstoten van Venlonet met om te kunnen bepalen of dit leidt tot lagere kosten in de toekomst.
Met een voorziening kunnen de jaarlijkse kosten van 300.000 voor de noodzakelijke vervanging van delen van het ondergrondse netwerk worden gedekt.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 225.000
29. Uitbreiding bargeterminal
Toelichting risico: Private partijen (faillissement): erfpachtcanon en royalty's worden niet langer ontvangen, waardoor kapitaallasten niet meer gedekt zijn.
Royalty's: deze zijn gebaseerd op een betaling per TEU. Indien de marktontwikkeling minder hoog is dan geprognosticeerd, leidt dit tot minder inkomsten.
Beëindiging erfpacht overeenkomst: beëindiging van de erfpachtovereenkomst na 10de jaar betekent dat de erfpachtcanon en royalty's niet langer worden ontvangen.
CEF subsidie: een bijdrage uit Brussel is inmiddels toegekend. Met de toekenning hiervan kan de gemeentelijke bijdrage in de investering worden beperkt.
Kans: 25%
Financiële impact: € 800.000
Onderbouwing financiële impact: Private partijen (faillissement): € 300.000 gebaseerd op 2 jaar erfpacht verlies
Royalty's € 200.000 (2 jaar geen royalty’s)
Beëindiging erfpacht overeenkomst € 300.000
Geen risico op lagere volumengroei containeroverslag boven de 85.000 TEU
In totaal € 0,8 miljoen.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Erfpacht overeenkomst mag eerste 10 jaar niet opgezegd worden.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 200.000
30. BTW sport
Toelichting risico: Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw vervalt. Het betreft BTW die aan gemeenten in rekening is gebracht over de kosten die toerekenbaar zijn aan de ter beschikkingstelling van sportaccommodaties.
De rijksoverheid zal de gemeenten voor dit nadeel compenseren via de nieuwe specifieke-uitkering Sport (SPUK Sport). De aanvraag in 2020 was 1,1 miljoen aan SPUK-gelden. Voor 2021 verwachten we dat de aanvraag ca. 1,3 miljoen zal zijn.
Op basis van de eerste berichtgeving over 2019 en 2020 verwachten we ca. 12% aan SPUK-inkomsten. Het maximale percentage is 17,5%, maar er bestaat ook een risico dat het percentage eenzijdig verder naar beneden worden bijgesteld.
Kans: 50%
Financiële impact: € 350.000
Onderbouwing financiële impact: De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport (exploitatielasten én investeringen) komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar.
Inschatting is dat de gemeente Venlo in 2021 een aanvraag doet van ca. € 1.300.000. In de budgetten is rekening gehouden met een uitkering van 12% van het aangevraagde bedrag. Het financieel risico varieert tussen een uitkering van 0% tot 17%.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: In de begroting is rekening gehouden met SPUK-uitkering van 12%, gebaseerd op de berichtgeving over 2019. Over de inkomsten hoeft per 2019 géén btw-afdracht meer plaats te vinden.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 175.000
31. Toeristenbelasting
Toelichting risico: Met ingang van 2020 wordt in samenwerking met de BsGW actief toeristenbelasting geheven van short-stay arbeidsmigranten. Daartoe zijn er meerinkomsten uit toeristenbelasting opgevoerd in de begroting vanaf 2020: € 100.000 in 2020, € 200.000 in 2021 en € 350.000 voor 2022 en verder. Definitieve cijfers m.b.t. realisatie 2020 komen medio 2021 beschikbaar, echter de inning van toeristenbelasting van arbeidsmigrantenlocaties verloopt om uiteenlopende redenen moeizaam. Hoewel het niet onaannemelijk is dat de begroting in aanloopjaar 2020 wordt gehaald en mogelijk ook in 2021, wordt op basis van de praktijkervaring in 2020 ingeschat dat de begroting voor 2022 en verder ad € 350.000 onrealistisch is. Daarbij moet vermeld worden dat 2020 door Covid-19 mogelijk geen regulier jaar wat betreft short-stay arbeidsmigranten was én dat dit tevens het enige jaar is waarover cijfermateriaal beschikbaar komt. Voorzichtigheid is dus geboden bij het interpreteren van deze cijfers, ook al wordt de doelstelling gehaald.
Kans: 75%
Financiële impact: € 200.000
Onderbouwing financiële impact: De financiële impact is 150.000 gebaseerd op praktijkervaringen in 2020.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: De inkomsten uit toeristenbelasting zijn het directe gevolg van het aantal overnachtingen, waarbij de inning van inkomsnten uit shortstay arbeidsmigranten moeizaam verloopt. We zijn afhankelijk van de eigenstandige en verplichte kwartaalopgave van de individuele bedrijven bij BsGW. Om dit aangifte-proces voor shortstay arbeidsmigranten te optimaliseren, voorziet de gemeente Venlo de BsGW van een actuele adreslijst, welke geactualiseerd wordt n.a.v. o.a. vergunde aanvragen en bevindingen bij controles op locatie. Bij vergunningverlening voor shortstay huisvestingsaanvragen worden initiatief-nemers geïnformeerd dat ze belastingplichtig zijn conform de Verordening Toeristenbelasting.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 150.000
32. Zwembad de Wisselslag
Toelichting risico: In oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten dat er een nieuw zwembad wordt gebouwd. Het programma van eisen wordt gemaakt in 2020, in 2021 vindt de aanbesteding plaats, in 2022 wordt gestart met de bouw en in 2024 zal het nieuwe zwembad geopend worden.
Tussentijds kan het huidige zwembad ongewijzigd in gebruik blijven. Voor het noodzakelijke onderhoud is een kredietbedrag beschikbaar gesteld.
Het bedrag zal voor 25% worden ingezet voor preventief onderhoud in het kader van veiligheid en voor de E en W-installaties. De overige 75% worden ingezet voor correctief onderhoud in de komende jaren, conform adviesrapport Volantis.
Gezien de recente, niet begrote, uitgaven voor correctief onderhoud (vervanging van betegeling) bestaat het risico dat het beschikbare budget niet toereikend is.
Kans: 50%
Financiële impact: € 300.000
Onderbouwing financiële impact: De uitgaven in 2020 die niet begroot waren zorgen voor extra kosten boven op het krediet (de begrote uitgaven conform rapport Volantis). Voor de komende jaren is de verwachting dat er zich meer zaken voor zullen doen die niet begroot zijn.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Deze extra kosten kunnen niet voorkomen worden, het is inherent aan de leeftijd van het gebouw en de installaties. Wij blijven monitoren en afwijkingen melden.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 150.000
33. Meldplicht datalekken
Toelichting risico: De gemeente is verplicht een (ernstig) datalek binnen 72 uur te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En soms moet de gemeente het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).
Kans: 75%
Financiële impact: € 200.000
Onderbouwing financiële impact: Het gevolg van nalatige informatieveilgheid kan een datalek zijn. Een datalek heeft tot nu toe binnen de gemeente Venlo niet geleid tot financiële impact. De financiële risico's zijn echter dermate hoog (zeker met de AVG) dat deze ervaringscijfers niet leiden tot geen financieel risico. Het bedrag van 200.000 euro is een inschatting welke reëel kan plaatsvinden.
Risicostrategie: Vermijden
Beheersmaatregelen: In 2017 is de interne procedure meldplicht datalekken geïmplementeerd waardoor het eenvoudiger is om een datalek tijdig te melden. De kans op overtreding van de meldplicht is hiermee verkleind. De kans op datalekken kan verkleind worden door middel van de in het kader van informatieveiligheid en privacy te implementeren maatregelen alsmede door opleiding en bewustmaking van medewerkers.
In 2020 worden activiteiten opgestart om de bewustwording ten aanzien van datalekken te bevorderen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 150.000
34. Privacy
Toelichting risico: Binnen de gemeente Venlo wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld voor het goed uitvoeren van gemeentelijke wettelijke taken. Alle betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met deze persoonsgegevens omgaat. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een meer digitale overheid stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Op grond van de AVG zijn organisaties verplicht om hun bedrijfsvoering dusdanig in te richten dat zij kunnen aantonen dat zij voldoen aan privacywet- en regelgeving en hebben burgers meer controle over hun eigen data dan voorheen. Overtreding van privacywetgeving brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Indien er sprake is van een privacy incident (bijvoorbeeld een datalek of het niet waarborgen van rechten van betrokkenen) kunnen burgers schadeclaims indienen en hun vertrouwen in het bestuur verliezen, kan er sprake zijn van een forse politieke impact en kan de Autoriteit Persoonsgegevens (de Nederlandse toezichthouder) een last onder dwangsom, een bindende aanwijzing of een bestuurlijke boete opleggen. Niet alleen het bestuursorgaan dat privacywetgeving overtreedt kan een bestuurlijke boete krijgen maar tevens de individuele bestuurder. De maximale boete die de Autoriteit Persoonsgegevens op kan leggen bedraagt 20 miljoen euro. De hoogte van een op te leggen boete is afhankelijk van de ernst van een overtreding en de omstandigheden van het geval.
Kans: 75%
Financiële impact: € 200.000
Onderbouwing financiële impact: Het risico dat privacywetgeving overtreden wordt is groot. Het financiële risico dat hieraan verbonden is zal erg verschillen per overtreding. Als er bijvoorbeeld één brief met persoonsgegevens naar een verkeerd adres verzonden is heeft dat veel minder potentiële financiële impact dan wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens een boete op zou leggen omdat de gemeente geen verwerkingsregister heeft. De financiële gevolgen van reputatieschade en/of politieke impact zijn nauwelijks te kwantificeren. Een aantal risico's is sinds de afsluiting van een cyberriskverzekering afgedekt waardoor het restrisico minimaal is. Gezien bovengenoemde variabelen kan de financiële impact van het risico slechts gezien worden als aanname. De daadwerkelijke financiële impact en daarmee de benodigde weerstandscapaciteit kan aanzienlijk afwijken.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming (wettelijke verplichting) t.b.v. intern toezicht en advisering (status: gereed). Aanstelling privacy officer t.b.v. uitvoering en implementatie gestelde kaders en advisering aan proceseigenaren (status: deze functie wordt op dit moment tijdelijk ingevuld, totdat structurele invulling een feit is). Inventarisatie risico's in het kader van het verwerkingsregister (wettelijke verplichting) (status: inventarisatie gereed, implementatie onderhanden). Analyse risico's d.m.v. DPIA's (status: beleid en plan van aanpak gereed, uitvoering onderhanden werk). Maatregelen: aangaan van verwerkersovereenkomsten en convenanten met externe partijen (status: onderhanden werk), technische en organisatorische maatregelen (zie het risico informatieveiligheid), bewustwording en training (status: onderhanden werk), privacybeleid (status: gereed), beleggen verantwoordelijkheden, waaronder benoeming portefeuillehouder (status: gereed), inrichting privacy services (status: gereed).
Benodigde weerstandscapaciteit: € 150.000
35. Geluid
Toelichting risico: Venlo heeft de afgelopen jaren in de uitvoering van de saneringsmaatregelen extra kwaliteitseisen gesteld ten aanzien van duurzaamheid (toepassing van C2C materialen). Dit brengt extra uitvoeringskosten met zich mee, die niet vanuit toegekende uitvoeringssubsidies gedekt worden.
Kans: 25%
Financiële impact: € 575.000
Onderbouwing financiële impact: Gelet op het aantal nog te saneren woningen, is de inschatting dat daarmee een bedrag van €375.000,- gemoeid is. Daarnaast brengt het subsidieproces met zich mee dat een deel van de kosten (10%) voorgefinancierd moeten worden en pas geruime tijd later, bij de afronding van de verantwoording van de subsidies, worden toegekend. We stellen voor hiervoor een bedrag van €200.000,- gereserveerd te houden.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Het risico dient bezien te worden na het vaststellen van de nieuwe beleidsambitie met betrekken tot het saneren van woningen en extra kwaliteitseisen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 143.750
36. Stadskantoor
Toelichting risico: Zoals wellicht bekend, heeft het nieuwe stadskantoor nog steeds te kampen met lekkages. Daarnaast wordt er nog gezocht naar oplossingen voor overige problemen/tekortkomingen/gebreken in en rondom het gebouw.
De maatregelen ter versterking van de vloeren zijn tot een bedrag van € 403.000 ten laste gebracht van het restant-krediet Stadskantoor. Dit krediet is daarmee vrijwel uitgeput.
Over de problemen mbt de lekkages en overige gebreken wordt nog overleg gevoerd met de aannemer.
Kans: 50%
Financiële impact: € 275.000
Onderbouwing financiële impact: Indien de aannemer niet aansprakelijk gesteld kan worden voor bovenstaande kosten, dan betekent dit dat het regulier budget voor onderhoud stadskantoor wordt overschreden.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: in gesprek met aannemer met juridische ondersteuning.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 137.500
37. Financiële opgave WMO
Toelichting risico: De opdracht is structureel jaarlijks € 500.000 te besparen binnen de Wmo producten. Voor begroting 2022 lukt het grotendeels deze besparing te realiseren. Dit ondanks de snelle vergrijzing en de daarmee samenhangende stijgende zorgvragen. Door meer inzet op algemene voorzieningen, eenvoudigere maatvoorzieningen en de passende toets op PGB vaardigheid, kan een besparing van in totaal € 460.479 gerealiseerd worden. Dit gaat ten laste van de producten doelgroepenvervoer, rolstoelen en PGB Wmo.
Daarnaast was beoogd de PGB tarieven aan te passen, en hiermee een besparing van ca.€ 72.000 in 2022 te realiseren. Dit is niet overgenomen door de gemeenteraad.
Het risico blijft dat de geraamde besparingen op de maatwerkproducten niet of gedeeltelijk gerealiseerd worden, als de stijging van de zorgvraag sneller gaat dan nu ingeschat. Ook zijn de uiteindelijke gevolgen van zorgvragen als gevolg van Covid nog onvoldoende duidelijk. Gaat de stijging inderdaad sneller dan nu ingeschat, wordt de financiële opgave beperkter of niet gerealiseerd.
Kans: 50%
Financiële impact: € 250.000
Onderbouwing financiële impact: De financiële impact gaat uit van een gedeeltelijke realisering van de besparingen.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Voortdurende aandacht vanuit toegang op inzet algemene voorzieningen, monitoring van ontwikkeling van de zorgvragen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 125.000
38. Informatieveiligheid
Toelichting risico: Het belang van informatieveiligheid komt nadrukkelijk in beeld vanuit de privacywetgeving en vanuit bedrijfscontinuïteit. Risico's zijn aanwezig in de vorm van bijv. hackers die in onze systemen kunnen komen (aanvallen van "gijzelsoftware" welke computersystemen of gegevens blokkeren). Gevolgen hiervan kunnen zijn: verlies van vertrouwen van burgers, reputatieschade, politieke impact en als laatste bestuurlijke boete voortvloeiend uit privacywetgeving.
De gemeente Venlo is verplicht te voldoen aan de beveiligingseisen die opgenomen zijn in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het normenstelsel voor informatiebeveiliging dat geldt voor de gehele overheid.
Kans: 25%
Financiële impact: € 500.000
Onderbouwing financiële impact: Onvoldoende beveiliging kan leiden tot uitval van dienstverlening. Een hackers-aanval kan leiden tot herstelkosten en aanverwante kosten om de dienstverlening weer te herstellen. In geval van een beveiligingsincident waarbij een onbevoegde toegang tot het netwerk krijgt, dan krijgt de gemeente te maken met aansprakelijkheidskosten, hackers incidentkosten en kosten van het verlies van data. Het risico om slachtoffer te worden van een cyberincident is in vergelijking met vorig jaar drastisch toegenomen.
Risicostrategie: Vermijden
Beheersmaatregelen: Het project Informatieveiligheid zal in 2021 doorgaan met het uitvoeren van de maatregelen zoals gesteld in het plan Informatieveiligheid 2021. Implementatie van verplichtingen voortvloeiend uit de BIO krijgt voorrang in 2021. Daarnaast wordt beveiligingssoftware op de mobiele apparatuur (tablets, telefoons, etc.) geïmplementeerd en de verificatie van de authenticiteit van een gebruiker en de back-up strategie verbeterd. Tevens wordt de cyberverzekering gecontinueerd voor privacy aansprakelijkheid, aansprakelijkheid voor netwerkbeveiliging; media-aansprakelijkheid digitale afpersing; herstelkosten verlies van datagegevens; schade door bedrijfsonderbreking; telefoonfraude; cyber incident kosten. Dit betekent echter niet dat we ten alle tijden verzekerd zijn. Als voorwaarde geldt dat wij onze beveiliging goed op orde moeten hebben. In 2021 worden tevens kennissessies gehouden om de bewustwording voor informatiebeveiliging en privacy onder de medewerkers te vergroten. Nieuwe medewerkers volgen tevens de e-learning iBewustzijn. NB. Gemeente Hof van Twente heeft o.b.v. de genomen maatregelen na de hack een risico opgenomen met kans 25% en financiële impact €500.000. NB2. Schadevoorbeelden van cyberincidenten zoals hacks geven bedragen van rond de €250.000 aan, echter hier zijn geen kosten voor productiviteitsverlies in meegenomen. Het risico is groter, maar het legt geen beslag op het regulier capaciteitsbudget.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 125.000
39. Grondexploitatie - Verwerving *
Toelichting risico: De gemeente wil graag vastgoed verwerven voor een enkel project. De kans bestaat dat dit uiteindelijk voor een hoger bedrag geschiedt dan momenteel voorzien.
Kans: 25%
Financiële impact: € 500.000
Onderbouwing financiële impact:
Risicostrategie:
Beheersmaatregelen:
Benodigde weerstandscapaciteit: € 125.000
40. Veiligheidsregio FLO
Toelichting risico: Bij de overgang van de Brandweer naar de Veiligheidsregio in 2011 is besloten dat Gemeente Venlo verantwoordelijk blijft voor kosten Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) en 2e loopbaanbeleid van het Brandweerpersoneel district Venlo.
Functioneel leeftijdsontslag geldt voor ambtenaren in fysiek zware beroepen, zoals de brandweer. Het FLO leeftijdsontslag is een speciale regeling waarbij functioneel
leeftijdsontslag kan worden verleend. Na het verlenen van FLO-ontslag ontvangt de ambtenaar een zogeheten FLO uitkering om zijn inkomen tot zijn pensioengerechtigde leeftijd aan te vullen.
Deze melding betreft het restrisico dat de huidige omvang van de voorziening FLO en de exploitatiebudgetten in het kader van het functioneel leeftijdsontslag (FLO) onvoldoende toereikend is om aan toekomstige verplichtingen te voldoen. Dit kan voorkomen indien de Veiligheidsregio besluit voortijdig afscheid te nemen van een medewerker en er sprake is van vervroegde uitttreding met extra kosten. Door de VRLN is het signaal afgegeven dat de kosten t/m 2021 , tgv CAO afspraken mogelijk hoger zullen zijn dan nu is voorzien voor deze jaren. Dit is landelijk maar de financiële impact is lastig te kwantificeren op dit moment.
Kans: 50%
Financiële impact: € 200.000
Onderbouwing financiële impact: De werkelijke kosten FLO voor 2021 zijn €200.000 hoger dan opgenomen in de voorziening voor de jaarschijf 2021. Een nadere onderbouwing zal het komend jaar duidelijkheid moeten geven over de exacte bedragen.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Er is door de Veiligheidsregio Limburg Noord een geactualiseerde meerjarige onderbouwing van de verplichtingen inzake FLO aangeleverd. Na besluitvorming in het jaarrekeningtraject zal een voorziening worden gevormd waarmee het risico op basis van de actuele berekeningen is afgedekt. Resteert het risico dat op basis van afwijkende besluitvorming door de VRLN ( bijvoorbeeld ten aanzien van eventuele vervroegde uitdiensttreding) en HR beleid de uiteindelijke kosten hoger uit zullen vallen dan geraamd.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 100.000
41. Risico falen project Hagerhof
Toelichting risico: De gemeente Venlo is vanuit Transitievisiegestart met de eerste Aardgasvrijewij Hagerhof. Een wijk met 50 % woningbezit van een cooperatie en voor het overige particulier woning bezit en een aantal utiliteitsgebouwen. De opgave is een collectieve wijkaanpak met een warmtevoorziening vanuit de wijk gebaseerd op aquathermie. De wijk is een gemiddelde wijk van Venlo in een stedelijke omgeving met een relatieve lage sociale cohesie. Voor het project is een subsidie verkregen die voornamelijk is gericht op de inzet voor een positieve businesscase op de warmtevoorziening. De proces en participatiekosten in bijzonder zijn voor deze wijk relatief hoger (gegeven de kenmerken van de wijk) dan elders en daarmee is extra inzet noodzakelijk. De winst voor de wijk is vele malen groter dan enkel een duurzame warmtevoorziening. Het is ook een algemene investering in de leefbaarheid en ruimtelijk kwaliteit van de wijk. De opgave is complex en vergt een gedegen aanpak met extra investeringen om het projct te doen slagen. Aangezien dit het eerste project voor Venlo is zijn de verwachtingen extra hoog gespannen. Hoogste risico bestaat uit het afwijzen van de nieuwe warmtevoorziening door particuliere woningeigenaren die hierover een keuze hebben. Dit afbreukrisicos kan ontstaan door een te beperkte investering / support vanuit de samenwerkingspartners die vervolgens niet leiden tot draagvlak voor de verandering en het overbruggen van weerstanden. Dat geldt in het algemeen maar ook specifiek voor de deelname van bewoners aan het warmteconcept. Het project staat of valt bij een collectieve deelname om de kosten ook gezamenlijk te kunnen dragen en uiteindelijk niet duurder uit te zijn dan het hudige warmteconcept. Naast draagkracht en financien bestaan er ook technische risico's. Deze zijn zoveel mogelijk afgedekt door diverse onderzoeken en zal ook zijn vertaalslag krijgen in de contractvorming van het warmtenet. Gelet op de voorbeeldrol die dit project voor andere toekomstige projecten vervuld mag dit geen experiment zijn en moet dit slagen zowel op financieel, acceptatie en techniek voor geheel Venlo. Uiteindelijk staat daarmee het vertrouwen in de transitievisie voor geheel Venlo en de prestatie van de gemeente hierbij op het spel.
Kans: 25%
Financiële impact: € 400.000
Onderbouwing financiële impact: Uit een verkenning bij vergelijkbare wijken blijkt een verduurzamingsopgave vanuit TVW voor een wijk met 1000 woningen ongeveer 400.000 per jaar te bedragen voor wat betreft de eigen bijdrage van de gemeente (boven de toegekende subsidie PAW)
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Draagvlak risico: Er wordt extra geinvesteerd in communicatie en participatietrajecten en koppelkansen met investeringen in de wijk in het verlengde van de behoefte van inwoners (wijkbudget, communicatiebudget, participatie experise). Kosten van deze extra investering zijn opgenomen binnen de 400.000 eigen middelen die de gemeente zou investeren.In verband met het voorkomen van het technisch risico zijn diverse onderzoeken en second opinion opgevraagd om de technische risicos af te dekken. Binnen het toegevoegd budget vabn 400.000 per jaart is hiervoor rekening gehouden . De financiel;e risicos worden afgedekt om de PAW subsidie maximaal in te zetten voor financiering van de onrendabele top. Dat is ruim voldoende omdat bij de oorspronkelijke subsidieaanvraag een lagere aanname is gedaan en in de risicoafweging een extra marge wordt aangehouden om tegenvallers op te vangen.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 100.000
42. Lagere inkomsten leges Omgevings vergunningen door bezwaar en beroep
Toelichting risico: Binnen de begroting van de gemeente Venlo worden diverse inkomsten geraamd welke afhankelijk zijn van externe factoren. Daaronder vallen ook de inkomsten uit de bouwleges. Minder vergunningaanvragen voor de activiteit bouwen dan geprognosticeerd kunnen leiden tot lagere inkomsten uit de leges dan verwacht. Ook kan het zijn dat er door bezwaarprocedures en/of oninbare debiteuren minder geld binnenkomt of zelfs terugbetaald moet worden. Dit soort risico's kunnen over jaarschijven heengaan, omdat bezwaar- en/of inningsprocedures soms doorlopen naar het nieuwe jaar. Daarbij gaat het soms over grote projecten waarvoor dan ook hoge legesinkomsten staan geraamd.
Kans: 25%
Financiële impact: € 360.000
Onderbouwing financiële impact: De € 360.000 betreffen de bouwleges die zijn gefactureerd aan, maar waarvoor de vorderingen nog niet zijn voldaan omdat de bezwaar/beroepsprocedures nog lopende zijn.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Beheersmaatregelen: zijn niet mogelijk. De legesverordening vereist dat de gemeente leges in rekening brengt voor het in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning. Na facturatie staat nog altijd de mogelijkheid open tot bezwaar/beroep. Gezien de doorlooptijd van deze procedures komt het voor dat deze over jaarschijven heen gaan.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 90.000
43. Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties
Toelichting risico: Als gevolg van de lange doorlooptijd van met name het deelproject Kaldenkerkerweg en onvoorziene kosten zijn de geraamde investeringen hoger dan oorspronkelijke voorzien. Via de Vorap 2020 is het krediet opgehoogd van € 3,77 naar € 4,52 mln. De hogere kosten worden in principe gedekt door verwachte inkomsten uit verkoop en verhuur. Omdat hierover nog definitieve afspraken met afnemers gemaakt dienen te worden is sprake van een risico.
Kans: 25%
Financiële impact: € 345.000
Onderbouwing financiële impact: geraamde verkoopwaarde locatie
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Voordat onomkeerbare investeringen worden gedaan in het project Kaldenkerkerweg wordt gestreefd naar meer duidelijkheid over de afname van de standplaatsen en woonwagens. Het kans op optreden van het risico wordt hierdoor beperkt
Benodigde weerstandscapaciteit: € 86.250
44. Rente
Toelichting risico: De financieringsrente voor gemeenten is al enige tijd substantieel lager dan onze interne rekenrente. Intern werd bij investeringsaanvragen voor nieuwe financieringen rekening gehouden met 2,5%. Met ingang van de begroting 2021 wordt dit percentage verlaagd naar 2%. Aangezien deze lagere rente nog gerealiseerd moet gaan worden op het moment dat de financieringen daadwerkelijk worden afgesloten voor de investeringen in de jaren 2021 en verder wordt voor deze renteaanpassing vergezeld van een risicomelding. Het risico bestaat eruit dat de rente met 1% stijgt ten opzichte van de geraamde 2%.
Kans: 10%
Financiële impact: € 570.000
Onderbouwing financiële impact: Een procent verhoging van de rente van 2,00% naar 3,00% zou cumulatief leiden tot €570.000 meer structurele rentelasten. In het weerstandsvermogen wordt eenmalig rekening gehouden met dit bedrag.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: De rente is niet beïnvloedbaar. Een eventuele stijging zal moeten worden geaccepteerd.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 57.000
45. Vernieuwen rijbewijzen
Toelichting risico: Op 1 oktober 2018 is de pilot “Digitaal aanvragen rijbewijzen” gestart. Momenteel nemen zo'n 30 gemeenten deel. Doel van de pilot is om o.a. de aanvraag voor verlenging van een rijbewijs digitaal te faciliteren. Mocht deze pilot landelijk worden ingevoerd dan betekent dit dat de gemeente in het nieuwe proces alleen betrokkene is bij de uitreiking van het rijbewijs. De gemeente blijft dan, vooralsnog, wel verantwoordelijk voor de eerste aanvraag van een rijbewijs, de omwisseling van het buitenlandse rijbewijs en bij de vernieuwing van het rijbewijs na verlies of diefstal (totaal: circa 10 procent). Het totaal aantal verstrekte rijbewijzen in Venlo bedroeg in 2020 10.139 ( 2019: 11.625). De actuele verwachting is dat de nieuwe werkwijze niet eerder dan 2023 landelijk wordt ingevoerd. Meer informatie over de planning verwachten wij in het najaar 2021. De financiële impact (lagere legesinkomsten) is op jaarbasis bepaald.
Kans: 25%
Financiële impact: € 220.000
Onderbouwing financiële impact: Indien de pilot leidt tot definitieve aanpassingen en vervolgens een afname van aanvragen aan het loket dan zal de gemeente uiteindelijk maximaal 90 % van de gemeenteleges rijbewijzen zien verdwijnen (zijnde de financiële impact), afhankelijk van het scenario.
Risicostrategie: Beheersen
Beheersmaatregelen: Hier staat op termijn een verschuiving van personeel tegenover, van rijbewijzen naar de reisdocumentenpiek (5 jaren), vanaf het najaar 2023 / begin 2024. De verwachting is dat er 4 tot 5 keer zoveel aanvragen reisdocumenten zullen komen ten opzichte van 2019/ 2023.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 55.000
46. Gladheidbestrijding
Toelichting risico: In de begroting wordt rekening met een gemiddeld weertype om te berekenen wat de kosten zijn voor gladheidsbestrijding. Het weer is niet te voorspellen. Zowel het aantal keren uitrukken als de intensiteit van het uitrukken heeft invloed op de kosten. De variabele kosten zijn met name zout en uren (zowel intern als extern).
Kans: 10%
Financiële impact: € 400.000
Onderbouwing financiële impact: Kosten voor gladheidsbestrijding zijn begroot op € 90.000. In 2011 (strenge winter) waren de uitgaven ruim een half miljoen. Derhalve is het risico ca. € 400.000
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Geen
Benodigde weerstandscapaciteit: € 40.000
47. Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm
Toelichting risico: Voor een aantal taken zoals toetsen aan bouw- en milieuregelgeving en het toezicht houden op de Waterwet, wordt bewust het risico gelopen om niet volledig te voldoen aan de wettelijke norm. Wij kiezen voor een minimaal, maar verantwoord uitvoeringsniveau. Omdat het niet mogelijk is én niet nodig is om alles 100% te toetsen en te controleren. De wet VTH biedt ook de mogelijkheid om op basis van een risicoanalyse van de fysieke leefomgeving prioriteiten te stellen. Hier vindt een risico-afweging plaats waarbij altijd een kans op aansprakelijkheidskwesties wordt gelopen. Het afgelopen jaar heeft zich dit nog niet voorgedaan. Het risico is klein dat het zich in 2022 wel voordoet.
Daarnaast kan de gemeente Venlo aangesproken worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Provincie Limburg als interbestuurlijk toezichthouder dat de gemeente wettelijke taken niet volledig uitvoert.
Wanneer er sprake is van pieken in het aantal aanvragen omgevingsvergunningen ontstaat het risico dat niet binnen de wettelijke termijnen kan worden besloten. Dit risico is vanaf 2020 ondervangen door het inrichten van flexibele schil in de vorm van een raamovereenkomst voor inhuur. In het tweede kwartaal van 2022 verwachten we, als gevolg van de inwerking treding van de Omgevingswet op 1 juli 2022, een piek in het aantal aanvragen omgevingsvergunningen en bijbehorende toezicht (m.n. activiteit bouwen) omdat burgers en bedrijven nog onder het oude regime van de Wabo willen vallen.
Kans: 10%
Financiële impact: € 200.000
Onderbouwing financiële impact: Om wel alles volgens de wettelijke normen te toetsen en te controleren is 3 fte aan extra capaciteit nodig.
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Meer financiële flexibiliteit nodig om de wettelijke taken op een verantwoord niveau uit te kunnen voeren.
Benodigde weerstandscapaciteit: € 20.000
48. Calamiteiten
Toelichting risico: Het betreft calamiteiten risico's die betreffen illegale stortingen, storm en hoogwater. Het zijn externe factoren waarop geen invloed is.
Kans: 10%
Financiële impact: € 200.000
Onderbouwing financiële impact: Het betreft een schatting op basis van voorgaande jaren
Risicostrategie: Accepteren
Beheersmaatregelen: Geen
Benodigde weerstandscapaciteit: € 20.000