Beheerareaal:
Onderstaande tabel geeft een overzicht van het beheerareaal gebouwen bekostigd vanuit een voorziening.
Naast deze aantallen is er nog vastgoed in bezit waarvan de onderhoudskosten worden gedekt vanuit een project of het grondbedrijf. Dit betreft vastgoed dat in bezit is voor het ruimtelijk ordeningsbeleid of overtollig vastgoed. Het gaat hier veelal om gebouwen die uiteindelijk worden gesloopt of verkocht, bijvoorbeeld Q4 of het kazerneterrein.
Beheerareaal vastgoed in stuks | |
---|---|
Sportgebouwen | 39 |
(sporthal, gymzaal, zwembad, kleedlokalen buitensport) | |
Ambtelijke huisvesting | 8 |
(stadhuis, stadskantoor, gebouw openbare ruimte) | |
Commercieel, cultureel en maatschappelijk vastgoed | 69 |
(peuterspeelzaal, verenigings- en wijkgebouwen en gemeenschapsaccommodaties, poppodium) | |
Totalen | 116 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau:
Conform besluitvorming door de Raad in 2015 worden de gemeentelijke gebouwen en kunstobjecten op een conditieniveau 3 onderhouden. Hiervoor wordt het landelijk uniforme conditieniveau conform de NEN 2767 gehanteerd waarbij op een schaal van 1 tot 6 niveau 3 staat voor een redelijke onderhoudsconditie.
Zijn de onderhouds- en beheersplannen actueel?
Conform de BBV richtlijnen en nota reserves en voorzieningen van de gemeente Venlo moet elke vijf jaar een herijking plaats vinden voor wat betreft de onderhoudsvoorziening van de vastgoed portefeuille. Het laatste, door de gemeenteraad vastgestelde beheerplan onderhoudsvoorzieningen gemeentelijk vastgoed, dateert van december 2015.
Begin 2021 zijn er nieuwe conditiemetingen van het gemeentelijk vastgoed gedaan die zijn vertaald in duurzame meerjaren onderhoudsplannen (DMJOP's). Resultaat van deze metingen is dat het onderhoud van de gebouwen er over het algemeen goed bij staat (conditieniveau 2 conform NEN 2767).
Om tot een zuiver en toekomstbestendig beeld te komen van het beheerareaal vastgoed in de gemeente Venlo, zal de gemeentelijke vastgoedportefeuille nog een keer worden gescreend op functie en exploitatieduur (portefeuille-analyse) en zal incidenteel nog niet verricht onderhoud worden gedaan.
Zo ontstaat inzicht in hoeveel onderhoudsmiddelen benodigd zijn voor de komende jaren (2023 e.v.) en daarmee een actuele basis om te komen tot een nieuw beheerplan gemeentelijk vastgoed, dat in 2022 ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden.
Er hebben tussentijds geen belangrijke afwijkingen van het beheerplan plaatsgevonden.
Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar)?
Hierbij wordt verwezen naar de staat van reserves en voorzieningen. Het betreft de onderstaande voorzieningen:
- Voorziening groot onderhoud Sportgebouwen
- Voorziening groot onderhoud Ambtelijke gebouwen
- Voorziening groot onderhoud Commercieel, Cultureel en Maatschappelijk vastgoed (CCM Vastgoed)
- Voorziening Kunst Openbare Ruimte (KOR)
De stand van de voorzieningen wordt op peil gehouden door een jaarlijkse vaste dotatie van diverse beleidsteams die het vastgoed als middel hebben om hun beleidsdoelen te realiseren. Naast deze voorziening wordt jaarlijks levensduur verlengend onderhoud bekostigd uit investeringskredieten.
Voor de begroting van 2023 zullen de geactualiseerde budgetten worden aangevraagd.
Planning en actiepunten voor 2022:
Screening van de gemeentelijke vastgoedportefeuille aan de hand van de opgestelde meerjaren onderhoudsplannen, en herijking van de benodigde budgetten voor 2023 en verder.