Binnen de programmalijn Ontplooiing streven wij naar doorgaande leer- en ontwikkellijnen en doorgaande ondersteuningslijnen, maar ook naar samenwerking. Kinderopvang, primair en voortgezet (speciaal) onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn hierbij belangrijke samenwerkingspartners. Hiervoor is een langjarige aanpak opgestart, zoals het programma Aanpak voortijdig schoolverlaters en het programma Gelijke Kansen door duurzame samenwerking.
Programma Aanpak voortijdig schoolverlaters (VSV)
Hierbij wordt intensief samengewerkt tussen gemeenten en onderwijsbesturen in Noord- en Midden- Limburg. De basis van de aanpak vormt het VSV programma 2020-2024. Onze gezamenlijke doelstelling is dat kinderen of op school zitten of aan het werk zijn, of jongeren zijn bezig met het doorlopen van een route richting onderwijs/(passend) werk en we streven ernaar dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen. Niet voor alle jongeren is een startkwalificatie haalbaar. In 2022 zetten wij onze aanpak voort om te komen tot een sluitende aanpak voor jongeren in een kwetsbare positie.
Programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking
In 2019 is door de besturen van primair- , speciaal- en voortgezet onderwijs en gemeente Venlo een intentieverklaring tot samenwerking getekend. Kinderopvangorganisaties hebben zich hierbij ook aangesloten. De aanleiding voor deze verklaring is dat we samen verantwoordelijk zijn voor een kwalitatief goed onderwijsaanbod en passende schoolloopbaan voor elk kind van 0-20 jaar. Uitgangspunt is dat ieder kind recht heeft op optimale ontwikkelingskansen, ongeacht waar zijn of haar wieg staat/heeft gestaan. We richten ons samen op de toekomst van het kind en pakken thema’s aan die een gezamenlijk belang kennen. We kennen 4 kernthema’s: taal, gezondheid, leefbaarheid en onderwijsachterstanden.
Onderwijsachterstanden beleid (OAB) / gelijke kansen (2 tot 12 jaar)
Wij hebben een (wettelijke) taak om onderwijsachterstanden te voorkomen en te bestrijden bij kinderen vanaf 2 jaar tot het verlaten van het primair onderwijs en ontvangen hiervoor geoormerkte financiële middelen. Uitgangspunt is dat ieder kind vanaf 2 jaar een voorschoolse voorziening bezoekt en zo met een goede startpositie instroomt in het onderwijs. Kinderen van 2 tot 4 jaar met een risico op taal- en/of ontwikkelingsachterstand krijgen extra begeleiding in de vorm van voorschoolse educatie op een gecertificeerde locatie voor peuteropvang. Ook in de groepen 1 en 2 van het primair onderwijs krijgen deze kinderen extra ondersteuning.
Schakelklassen (4 tot 12 jaar) . Kinderen in het primair onderwijs voor wie het Nederlands niet de moedertaal is, worden gedurende maximaal een jaar in een schakelklas geplaatst. Daar krijgen ze intensief taalonderwijs, zodat zij daarna op hun eigen niveau regulier onderwijs kunnen volgen. De komende schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 blijven de huidige 11 schakelklassen bestaan, maar worden deze stapsgewijs in samenwerking met de Venlose schoolbesturen omgebouwd naar taalklassen. Taalklassen zijn toegankelijk voor alle leerlingen met een taalachterstand en hebben een flexibele in- en uitstroom.
Passend onderwijs
Het is onze ambitie om samen met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO) te komen tot een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuisnabije omgeving optimaal kan ontwikkelen. Alle kinderen en jongeren hebben recht op passend onderwijs, passende zorg en een passende opvoeding om goed voorbereid te zijn op een plek in de maatschappij. Lichte/extra ondersteuning heeft de voorkeur boven doorverwijzen naar het speciaal onderwijs en/of doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp.
Leerlingenvervoer
Om de toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen zijn gemeenten verplicht om financiële ondersteuning te bieden voor passende vervoersvoorzieningen van woning naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. In 2022 wordt de huidige verordening leerlingenvervoer aangepast en zal een nieuwe aanbesteding plaatsvinden samen met de regiogemeenten. Wij zetten nog intensiever in op het bevorderen van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van leerlingen met een vervoersvoorziening. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met ouders en scholen.
Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)
Gemeenten zijn in het kader van het recht op onderwijs en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten verantwoordelijk voor het toezicht hierop. De Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) is erop gericht dat leerlingen het onderwijs verlaten met een startkwalificatie.
Onderwijshuisvesting
De gemeente Venlo is verantwoordelijk voor voldoende en adequate onderwijshuisvesting voor het primair- en het voortgezet onderwijs. Het Onderwijshuisvestingsplan gemeente Venlo 2018-2038 is gebaseerd op de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijshuisvesting van de gemeente Venlo en de Venlose schoolbesturen.
Het Onderwijshuisvestingsplan kent een voortschrijdend investeringsschema met een horizon van 4 jaar dat periodiek wordt verlengd. Primair wordt gekozen voor een levensduur verlengende renovatie van een schoolgebouw. Een actualisatie van het Onderwijshuisvestingsplan is voorzien in 2022.
In 2021 is een start gemaakt met de renovatie van een aantal schoolgebouwen. Enkele projecten worden tijdens het schooljaar 2021/2022 opgeleverd terwijl er ook projecten zijn die in 2022 aanvangen of waarvoor het jaar 2022 wordt gebruikt om tot een uitgewerkt projectplan te komen.
Gedurende het schooljaar 2021/2022 worden de volgende levensduur verlengende renovatieprojecten opgeleverd: Basisschool De Koperwiek (incl. nieuwbouw gymzaal), Basisschool St. Martinus, Mytylschool Ulingshof (incl. gymzaal en therapiebad), Basisschool Rudolf Steiner, Basisschool De Toermalijnen Basisschool Groeneveld (incl. uitbreiding i.v.m. fusie).
Hiernaast lopen de volgende projecten:
- Voor basisschool De Springbeek wordt gekeken naar een multifunctionele accommodatie met een verbinding met het nabijgelegen sportpark.
- In 2022 wordt de planvorming afgerond voor Praktijkschool De Velddijk, de VSO-school De Velddijk en de (V)SO-school De Wijnberg. Herhuisvesting is daarbij nadrukkelijk in beeld.
- De noodzakelijke uitbreiding van SO-school de Taalbrug junior. Deze school voor kinderen met een auditieve beperking en/of een taalontwikkelingsstoornis kampt met een explosieve toename van het aantal leerlingen.
- De onderwijshuisvesting voor het voortgezet onderwijs is door-gedecentraliseerd naar het schoolbestuur OGVO. OGVO staat de komende jaren voor een stevige vervangingsopgave (qua omvang m² en qua kwaliteit) plus een verduurzaamheidsopgave van het bestaande vastgoed.
Tot slot is het faciliteren van bewegingsonderwijs een specifiek onderdeel van onze verantwoordelijkheid op het gebied van onderwijshuisvesting. Hier ligt een directe en belangrijke verbinding met de Programmalijn Gezond en vitaal. In verband met de fusie tussen de basisscholen Taal&Lent en Groeneveld wordt de mogelijkheid onderzocht voor vervangende nieuwbouw van een gymlokaal in Venlo-Oost.
Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid
Volwasseneneducatie gaat over het verbeteren van de basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden. Met het aanbod van volwasseneneducatie vergroten wij de zelfredzaamheid van onze inwoners. De gemeente Venlo is centrumgemeente voor de Wet Educatie Beroepsonderwijs. Sinds 2020 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de aanpak van laaggeletterdheid. Om deze aanpak vorm te geven zijn zeven Noord-Limburgse gemeenten in 2021 gestart met het opstellen van een regionaal Beleidsprogramma Laaggeletterdheid 2022- 2025. In dit regionale beleidsprogramma worden gezamenlijke ambities en doelstellingen geformuleerd. In relatie tot dit regionale beleidsprogramma wordt een lokaal uitvoeringsprogramma voor de gemeente Venlo opgesteld welke in 2022 qua uitvoering wordt opgestart.
Nieuwe Wet inburgering
Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. Met de nieuwe wet wordt een groot aantal wijzigingen doorgevoerd zodat de inburgering van nieuwkomers kan worden verbeterd. In het nieuwe stelsel krijgen gemeenten de taak om dit te organiseren. Wij kiezen voor een integrale benadering waarin inburgering, de sociale basis en participatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Voor de bekostiging van deze nieuwe taken krijgen wij extra financiële middelen van het Rijk. Naast deze nieuwe wet dienen we ook rekening te houden in 2022 met een eventuele instroom van Afghanen.