3. Grenzeloos Venlo

Public affairs

Wat we met Public affairs willen bereiken is het aansluiten op de agenda's van andere overheden, onderzoeken van samenwerkingsmogelijkheden, werken aan kennisdeling en het inzetten van subsidiekansen.
De activiteiten in het kader van Public affairs die de ambities moeten ondersteunen zijn gericht op zowel Brussel, Den Haag als Duitsland.
De gemeente Venlo maakt structureel en proactief werk van het onder de aandacht brengen van haar agenda in Den Haag, Brussel en Duitsland, waar mogelijk ondersteund door provinciale en (Eu)regionale partners. De gemeente werkt aan het behalen van haar doelstellingen waarbij ook de verbinding wordt gelegd met beleid(sagenda) van de provinciale, nationale en Europese agenda. Enerzijds brengt de regio kennis van en ervaring met de uitvoering van beleid in bij evaluatie van Haags en Europees beleid, de voorbereiding op nieuw beleid en herziening van bestaand beleid. Anderzijds zal Venlo, wanneer nationaal, Europees of Duits beleid en/of wet- en regelgeving knelt, daar actief aandacht voor vragen. Ook maakt Venlo gebruik van Europese en nationale middelen en neemt deel in Europese en nationale netwerken en projecten om aan de eigen maatschappelijke opgaven te werken.
De gemeente Venlo heeft als doelstelling om een zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de kansen die de Europese financieringsmogelijkheden voor de periode 2021-2027 voor de Venlo bieden. Deze Europese programma’s worden deels door de Europese Unie zelf, en deels door nationale overheden gecoördineerd. Voor een deel van de Europese programma’s geldt dat er moet worden samengewerkt met partners over de grens om in aanmerking te komen voor Europese middelen. Het belang van netwerken, samenwerkingsverbanden en lobby is dan ook essentieel.
Naast het inzetten van Public affairs richting andere overheden wordt het ook steeds belangrijker dat we werken aan onze city-branding. De afgelopen jaren is hierbij vooral sprake geweest van enkele losstaande initiatieven. Komende jaren willen we dit gaan intensiveren, maar wel binnen onder één overkoepelende en herkenbare paraplu. De juiste branding creëert waarde voor Venlo. Enerzijds verhogen we de kwaliteit van de openbare ruimte, het aanbod van cultuur, winkels, vrije tijd, horeca en ondernemerschap. Anderzijds willen we Venlo op een inspirerende, krachtige en eenduidige wijze laten zien: Wie is Venlo, waar staat Venlo voor en waar gaan we voor? Op welke thema’s en domeinen wil Venlo gezien worden? Want ook hierin geldt “Wie kiest, wordt gekozen”.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:35:05 met de export van 11/17/2021 08:30:05