5. Centrumstad Venlo

Verbreden en robuust maken

We naderen met een aantal grote gebiedsontwikkelingen -Maaswaard en Q4- in de binnenstad de afrondende fase, maar daarmee zijn we nog niet klaar. Het verbreden en robuust maken van het stedelijk woon-, werk en leefmilieu vraagt om extra aanbod, aansluitend bij de vraag in de samenleving. In 2022 willen we de eerste woningen en voorzieningen op het Kazerne Kwartier opleveren. Het besluit van de raad in juni om het woningbouwprogramma voor het Kazerne Kwartier in de eerste fase te versnellen, vormt een belangrijke impuls om op korte termijn de druk op de woningmarkt te verlichten en een extra kwaliteitsslag te maken in het stedelijk centrum. Ook in Q4 en Maaswaard zullen in 2022 en 2023 de laatste locaties worden bebouwd en opgeleverd en wordt op passende wijze ingespeeld op de urgente vraag naar stedelijk wonen voor diverse doelgroepen.  
In 2022 zal daarnaast de ontwikkeling van het wonen boven winkels een extra impuls krijgen middels het Transformatiefonds, waarbij bijzondere aandacht is voor de kwaliteit van het beoogde aanbod en de toegevoegde waarde voor de binnenstad als geheel. Daarnaast zijn diverse nieuwe locaties en gebieden - zoals de zuidrand van de binnenstad en aan de Eindhovenseweg - in beeld bij private partijen voor herontwikkeling en kunnen in de komende jaren meeliften op de groei van het stedelijk profiel van Venlo.
De ontwikkelingen aan het spoor rondom station Venlo creëren een nieuw perspectief voor de zuidrand van de binnenstad, tussen het spoor en de oude binnenstad. In de afgelopen periode zijn hier al een aantal hoger onderwijsinstellingen neergestreken met een flinke groeipotentie. Een belangrijke positieve gamechanger kan de rechtstreekse bereikbaarheid van Venlo per spoor vanaf 2025 zijn met de kennisclusters Eindhoven en Düsseldorf en later in de tijd met Nijmegen en Maastricht. Met goede en rechtstreekse intercity-verbindingen in vier windrichtingen positioneert Venlo zich als aantrekkelijke vestigingslocatie voor bedrijven, instellingen en bewoners met een (inter)nationale oriëntatie, die veel waarde hechten aan goede, snelle en frequente spoor- verbindingen in een binnenstedelijke omgeving. We zullen deze kansen ten volste moeten benutten en dat gaat niet vanzelf. In 2022 zullen we een stedenbouwkundige en programmatische verkenning uitvoeren om de kansen en potentie van de zuidrand van de binnenstad in beeld en woord te brengen, voortbordurend op de Spoorvisie en daaruit volgend Handelingsperspectief OV 2040.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:35:05 met de export van 11/17/2021 08:30:05