Lokale heffingen zijn opgedeeld in twee soorten: 1. (algemene) belastingen en 2. rechten en leges (retributies).
1. Gemeenten zijn beperkt in de soorten (algemene) belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Deze belastingen worden ook wel ‘Ongebonden belastingen’ genoemd. De gemeente is vrij in de besteding van de opbrengsten van deze belastingen.
2. Daarnaast heft de gemeente rechten en leges voor individuele dienstverlening aan de burgers. De wet geeft voor de mogelijke rechten en leges geen limitatieve opsomming. De rechten en leges worden ook wel ‘Gebonden belastingen’ genoemd. De tarieven dienen zodanig vastgesteld te worden dat de geraamde opbrengsten de geraamde kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden, de opbrengst dient alleen ter bestrijding van de kosten die de gemeente voor de desbetreffende dienstverlening maakt.
De gemeentelijke belastingen en retributies die in 2022 worden geheven zijn:
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Belastingvoorstel 2022 | ||||||
Jaar-rekening 2020 | Actuele begroting 2021 | Begroting 2022* | Begroting 2023* | Begroting 2024* | Begroting 2025* | |
OZB eigenaren niet-woningen | 12.302 | 13.122 | 13.159 | 13.189 | 13.211 | 13.211 |
OZB eigenaren woningen | 18.768 | 17.578 | 17.170 | 17.320 | 17.432 | 17.432 |
OZB gebruikers niet-woningen | 8.530 | 9.113 | 9.211 | 9.231 | 9.246 | 9.246 |
Totaal OZB | 39.599 | 39.812 | 39.539 | 39.739 | 39.889 | 39.889 |
Hondenbelasting | 656 | 580 | 472 | 472 | 472 | 472 |
Parkeerbelasting | 2.226 | 3.219 | 2.800 | 3.387 | 3.387 | 3.387 |
Reclamebelasting | 185 | 201 | 201 | 201 | 201 | 201 |
Toeristenbelasting | 1.253 | 1.947 | 2.128 | 2.128 | 2.128 | 2.128 |
Totaal overige ongebonden belastingen | 4.320 | 5.947 | 5.600 | 6.187 | 6.187 | 6.187 |
Totaal ongebonden belastingen | 43.919 | 45.759 | 45.139 | 45.926 | 46.076 | 46.076 |
Afvalstoffenheffing | 9.897 | 10.612 | 10.639 | 10.630 | 10.629 | 10.629 |
Rioolheffing | 8.138 | 8.087 | 8.018 | 8.028 | 9.081 | 9.448 |
Totaal Afval en riool | 18.035 | 18.699 | 18.657 | 18.657 | 19.710 | 20.077 |
Bedrijven InvesteringsZones | 393 | 316 | 399 | 399 | 399 | 399 |
Haven- en opslaggelden | 278 | 339 | 354 | 354 | 353 | 355 |
Leges | 5.677 | 5.577 | 5.419 | 5.218 | 6.708 | 6.992 |
Lijkbezorgingsrechten | 374 | 389 | 394 | 394 | 394 | 394 |
Marktgelden | 56 | 255 | 259 | 259 | 259 | 259 |
Reclamebelasting | -201 | |||||
Totaal overig gebonden belastingen | 6.777 | 6.676 | 6.824 | 6.623 | 8.112 | 8.397 |
Totaal gebonden belastingen | 24.812 | 25.375 | 25.481 | 25.280 | 27.823 | 28.474 |
Totaal opbrengst gemeentelijke heffingen | 68.731 | 71.134 | 70.620 | 71.206 | 73.899 | 74.551 |
* Begrote opbrengsten 2022-2025 zijn inclusief prijsindex 2022 van 1,3%, Kadernota 2022 |
Relatie met programma's
Onroerende zaakbelasting
De OZB is een algemeen dekkingsmiddel en is daarmee onderdeel van het programma algemene middelen. De middelen worden niet specifiek ingezet voor een bepaald programma maar in de breedte voor alle programma's.
Hondenbelasting
De hondenbelasting is eveneens een algemeen dekkingsmiddel. Daarnaast heeft dit onderwerp indirect een relatie met het programma 2 Leefbaar Venlo omdat in dit programma de doelstelling aantrekkelijke leefomgeving is opgenomen, waarbij een deel van de budgetten wordt gebruikt voor o.a. bestrijding van overlast en aanbrengen van voorzieningen.
Parkeerbelasting
Parkeerbelasting is een algemeen dekkingsmiddel met een regulerend karakter. Met parkeerbelasting wordt het parkeergedrag van bewoners en bezoekers van een gemeente gereguleerd. In die hoedanigheid sluit dit aan bij het programma 2, Leefbaar Venlo en dan in het bijzonder met de programmalijn bereikbaarheid, het realiseren van een verkeersveilige en bereikbare stad.
Toeristenbelasting
Toeristenbelasting is een algemeen dekkingsmiddel met een sterk inhoudelijke verbinding met programma 4 Welvarend Venlo. Binnen dit programma is programmalijn 2 opgenomen waarbinnen activiteiten zijn vermeld om de regionale economie op het gebied van toerisme te ondersteunen.
Reclamebelasting
De opbrengst van deze belasting wordt in de vorm van subsidie uitgekeerd aan de Stichting Venlo Partners voor uitvoering van activiteiten. Dit valt binnen het programma 5 Centrumstad Venlo. Waarbij genoemde Stichting o.a. middels de reclamebelasting de stad Venlo promoot als aantrekkelijke stad om te wonen, te werken en te bezoeken.
Afvalstoffenheffing en rioolheffing
Deze heffingen dienen ter financiering van de kosten voor beheer, onderhoud en verwerking van afval en riool. Aangezien deze producten de directe leefwereld van de inwoners raakt, is er een directe verbinding met het programma 2 Leefbaar Venlo.
Leges
Binnen de legesheffing is sprake van een diversiteit aan producten. Het overgrote deel van deze producten valt binnen het programma 2 Leefbaar Venlo. Waarbij met name de programmalijn dienstverlening het meest van toepassing is met als doelstelling het leveren van gemeentelijke diensten.
Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorging heeft een sterke relatie met het programma 2 Leefbaar Venlo. Hierbij is de programmalijn dienstverlening het meest van toepassing. Dienstverlening wordt zoveel mogelijk aangepast aan de wensen en behoeften van de inwoners, waarbij wordt gedacht vanuit de leefwereld van de inwoners.
Haven- en opslaggelden
Binnen programma 4 Welvarend Venlo ligt de nadruk op diverse facetten waaronder economie, bereikbaarheid, logistiek en infrastructuur. Hieraan kunnen de haven- en opslaggelden worden gelinkt.
Marktgelden
Programma 5 Centrumstad Venlo, programmalijn basis sterk houden, heeft als doelstelling een breed basisaanbod aan te bieden aan de inwoners. Onderdeel hiervan is een gedegen en divers aanbod van winkels, restaurant, cafés, hotels en markten.
Bedrijven Investeringszones
De BIZ-verordening biedt ondernemers de mogelijkheid om gezamenlijk te investeren in een aantrekkelijke en veilige bedrijfsomgeving, waar alle ondernemers in de zone aan meebetalen. Dit sluit het meest aan bij het programma Welvarend Venlo met een nadruk op het onderdeel een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven.
Onroerende zaakbelasting
Jaarlijks wordt een nieuwe WOZ-waarde voor onroerende zaken vastgesteld. In 2022 is deze gebaseerd op de waardepeildatum 1 januari 2021. De OZB-tarieven worden gecorrigeerd voor de gemiddelde waardeontwikkeling van het vastgoed, om de geraamde opbrengsten en de woonlastennota gelijk te kunnen houden.
De volgende uitgangspunten zijn meegenomen bij de berekening van de OZB:
- De gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) voor woningen en niet-woningen worden voor de resterende duur van deze collegeperiode nominaal niet meer verhoogd;
- De inkomsten uit de areaaluitbreiding OZB worden ingezet om de woonlasten stabiel te houden.
- In totaal neemt de OZB-opbrengst t.o.v. de begroting 2021 af met € 0,3 miljoen, bestaande uit de volgende componenten:
- De areaaluitbreiding wordt voor 2022 geprognosticeerd op een meeropbrengst van € 0,5 miljoen;
- De begroting OZB is met ingang van 2022 structureel met € 0,8 miljoen verlaagd conform begrotingsbesluit BP 7.14 (begroting 2019-2022).
- De belastingtarieven zullen separaat worden voorgelegd aan de raad na ontvangst van de waardeontwikkeling van BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) omstreeks half oktober 2021.
Omschrijving | OZB opbrengst € mln |
---|---|
Eigenaren woning | 17,1 |
Eigenaren niet-woning | 13,2 |
Gebruikers niet-woning | 9,2 |
Totaal | 39,5 |
Hondenbelasting
Hondenbelasting is een algemeen dekkingsmiddel.
Bij de vaststelling van de programmabegroting 2018-2021 heeft de gemeenteraad -bij amendement- besloten om de opbrengst uit de hondenbelasting in vier stappen van € 0,1 miljoen te verlagen met € 0,4 miljoen structureel. In 2018 is daarvan € 0,1 miljoen gerealiseerd. Bij de vaststelling van de begroting 2019-2022 heeft de gemeenteraad besloten om de daling met één jaar te vertragen. Dit betekent dat in de jaren 2019, 2020, 2021 en 2022 het begrotingssaldo eenmalig met € 50.000 verbetert en de beoogde reductie van € 0,4 miljoen dus niet in 2021, maar een jaar later in 2022 wordt bereikt. Bij vaststelling van de begroting 2022-2025 heeft de gemeenteraad - bij amendement - besloten om de opbrengst uit de hondenbelasting met € 25.000 te verlagen.
Omschrijving / Tarief | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
1 Hond | € 85,46 | € 74,78 | € 60,87 | € 60,87 | € 60,87 |
Extra honden | € 128,28 | € 112,25 | € 91,37 | € 91,37 | € 91,37 |
Kennels | € 470,32 | € 411,53 | € 334,98 | € 334,98 | € 334,98 |
Parkeerbelasting
In dit onderdeel zijn de opbrengsten van de parkeerterreinen en het straatparkeren opgenomen. Daarnaast zijn eveneens de opbrengsten vanuit de naheffingsaanslagen meegenomen. Het totale bedrag aan inkomsten bedraagt € 2,8 miljoen.
Toeristenbelasting
De tarieven voor 2022 worden inflatoir bijgesteld en daarnaast is nog een bijstelling van € 0,15 miljoen begroot als gevolg van het belasten van adressen van zgn. shortstay arbeidsmigranten (conform besluit begroting 2020, pagina 117). Na een bijstelling van € 0,1 miljoen in 2020, in 2021 eveneens met € 0,1 miljoen en de genoemde bijstelling van € 0,15 in 2022 leidt dit in totaal tot een structurele toename van de begroting met € 0,35 miljoen voor wat betreft de shortstay.
Dit resulteert in een totaal begrote opbrengst van € 2,1 miljoen.
De indexering leidt tot de volgende tarieven per persoon per overnachting:
Omschrijving | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Hotels | € 2,11 | € 2,14 |
Vakantie-onderkomens en stacaravans | € 1,75 | € 1,77 |
Mobiele onderkomens en vakantie accommodaties | € 1,52 | € 1,54 |
Reclamebelasting
De reclamebelasting is van toepassing binnen het gebied binnenstad Venlo. Onder het gebied binnenstad Venlo wordt verstaan: het bij de verordening aangewezen gebied in de gemeente, dat nader is aangegeven op de bij de verordening horende kaart, zijnde het kernwinkel-, horeca-, kantoren- en dienstengebied van de binnenstad.
De opbrengst van de belasting wordt, na aftrek van de perceptiekosten, door middel van een nader uit te werken subsidie beschikbaar gesteld aan de Stichting Venlo Partners voor de uitvoering van activiteiten die in het businessplan zijn opgenomen. Conform besluitvorming in de raadsvergadering van 31 maart 2021 is de reclamebelastingverordening 2021 ingetrokken om zodoende de lasten van de betrokken ondernemers te verlichten. De tarieven voor 2022 blijven gelijk aan de tarieven van 2020. De totale opbrengst bedraagt ongeveer € 0,2 miljoen.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing dient ter financiering van de kosten voor beheer en verwerking van afval. De afvalstoffenheffing maakt net als de OZB en de rioolheffing onderdeel uit van de woonlastendruk. De gemeente Venlo maakt onderscheid in de heffing tussen éénpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Voor de afvalstoffenheffing geldt 100% kostendekkendheid. Dit betekent dat de begrote kosten voor afval volledig gedekt worden door de begrote baten.
Op basis van de begroting 2022 worden de inkomsten uit de afvalstoffenheffing op € 10,7 miljoen geraamd. De begrote kosten voor afvalverwerking zijn voor 2022 nagenoeg gestabiliseerd. Vanaf het begrotingsjaar 2023 zal de kostenontwikkeling worden beïnvloed als gevolg van een gezamenlijke (30 gemeenten) Europese aanbesteding voor een aantal afvalstromen. De financiële effecten zijn op dit moment niet bekend en dus ook niet verwerkt in de meerjarenbegroting.
Conform de kadernota dienen de woonlasten voor eigenaren van woningen, huurders en eigenaren van niet-woningen stabiel te blijven daarmee worden navolgende tarieven gehandhaafd:
€ 164,53 voor een éénpersoonshuishouden;
€ 274,21 voor een meerpersoonshuishouden.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Afvalstoffenheffing | 10.277 | 729 | 1.813 | 12.819 | 2.180 | 10.639 | 12.819 | 100% |
Rioolheffing
Rioolheffing dient ter financiering van de gemeentelijke watertaken, waaronder het beheer en onderhoud van gemeentelijke riolering, afvalwater, hemelwater en grondwater. De gemeente Venlo heft rioolheffing van de gebruiker van een perceel. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kleinverbruik (t/m 1.000 m³) en grootverbruik (boven 1.000 m³). De rioolheffing maakt net als de OZB en afvalstoffenheffing onderdeel uit van de woonlastendruk. Op basis van de kostenbegroting 2022 wordt de opbrengst rioolheffing geraamd op € 8 miljoen.
Conform de kadernota dienen de woonlasten voor eigenaren van woningen, huurders en eigenaren van niet-woningen stabiel te blijven daarmee wordt voor 2022 het tarief rioolheffing van € 155,30 per aansluiting gehandhaafd. Uitgaande van het kader kostendekkendheid betekent dit dat voor 2022 een bedrag van ruim € 0,3 miljoen dient te worden gedekt uit de uitbreiding van het OZB-areaal en/of de resultaatbestemming. Indien vanaf 2023 wordt vastgehouden aan het kader 100% kostendekkendheid zal het riooltarief met ongeveer 4% stijgen met een aflopende tendens conform de het in juni 2021 door de raad vastgestelde GRP 2021-2031.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Rioolheffing | 6.307 | 1.153 | 1.168 | 8.628 | 610 | 8.018 | 8.628 | 100% |
Leges
Titel 1.(algemene dienstverlening)
- Burgerlijke stand
Aangiftes (beheer en bewerking) burgerlijke stand zijn legesvrij (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding). Leges voor afschriften worden geheven overeenkomstig Legesbesluit akten Burgerlijke stand (wettelijk tarief). Het product is als gevolg van landelijk gemaximeerde leges niet volledig kostendekkend. Werkzaamheden voor kosteloze huwelijken e.d. worden niet toegerekend (wettelijke plicht). Voor leges huwelijken e.d. geldt een differentiatie.
- Reisdocumenten
Voor paspoorten en NL identiteitskaarten stelt het ministerie van BZK jaarlijks de hoogte van rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond voor de verschillende producten. Als gevolg hiervan kunnen niet alle lasten verhaald worden (niet volledig kostendekkend). Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd, zoals lagere leges niet-volwassenen. Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor baten/inkomsten.
- Rijbewijzen
Voor rijbewijzen stelt het ministerie voor infrastructuur en milieu jaarlijks de hoogte van rijksleges (afdracht/ inkoop) vast. Daarnaast geldt een tariefplafond. Als gevolg hiervan kunnen niet alle lasten verhaald worden (niet volledig kostendekkend). Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd. Als extra service worden eigen verklaringen aan de balie (opslag kantoorkosten) verstrekt.
Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor baten/inkomsten.
- Persoonsdocumenten en basisregistratie personen
Lasten BRP worden toegerekend. Beheer en bewerking Basisregistratie personen is legesvrij (o.a. mutaties verhuizing, correcties BRP, audit BRP, adresonderzoeken). Leges persoonsdocumenten (uittreksels BRP, VOG) worden geheven. VOG-leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden (niet volledig kostendekkend). Opbrengsten nemen af doordat instanties rechtstreekse inzage hebben in de BRP, door digitaliseren en door veranderende wetgeving. Bijgevolg neemt het aantal opgevraagde uittreksels (via de gemeente) af.
- Gemeentearchief
Als gevolg van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Wet ho) kunnen gemeentelijke archieven niet meer dan beperkt leges heffen. De lasten voor beheer en archief wijzigen niet. Kosten die gemaakt worden voor de aanvraag worden in beperkte mate verwerkt in de leges (marginale kosten).
- Naturalisaties
Voor naturalisaties en opties stelt het ministerie van Veiligheid en Justitie jaarlijks de wettelijke tarieven en rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond. Naturalisatie- en optie-leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden (niet volledig kostendekkend). Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. De gemeente besteedt relatief veel tijd aan informatieverstrekking voor naturalisatie of optie. (Dit is verplicht: informatie verstrekken kom-ik-al-in-aanmerking.) De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd (optie minderjarige - lager tarief dan regulier).
- Kansspelen
Leges zijn conform de wettelijke tarieven speelautomatenbesluit (kansspelen). Voor de aanvraag loterijvergunning worden de lasten volledig toegerekend in de leges. Het hoofdstuk is vrijwel kostendekkend. De inkomsten zijn de afgelopen jaren stabiel.
- Verkeer en vervoer
Het uitgangspunt voor alle verkeersontheffingen bedraagt 100% kostendekkendheid. De kostendekkendheid van uitgifte van de gehandicaptenparkeerkaart vormt hierop een uitzondering en bedraagt 26%. Het totaal komt daardoor uit op 77%.
- Overige leges
Voor een aantal producten (uittreksels BRP), geldt dat deze digitaal aangevraagd kunnen worden. Hier geldt een korting voor in de digitale portal, ter promotie van het digitaal kanaal. Dit gebeurt op basis van de Nota lokale heffingen. Door verdergaande digitalisering kan de korting in de nabije toekomst verdwijnen; de kostendekkendheid zal toenemen.
Titel 2.(dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning)
- Omgevingsvergunningen
Met betrekking tot de leges omgevingsvergunningen is het beleid dat inkomsten 100% kostendekkend zijn voor de gerelateerde uitgaven. De leges tarieven met betrekking tot omgevingsvergunningen strijdig gebruik/ruimtelijke procedures zijn aangepast naar dit beleid. In de eerste helft van 2022 zullen de leges voor omgevingsvergunningen opnieuw worden bekeken om de consequenties van de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging (2022) voor het Bouwen hierin te verwerken. Hiervoor zal een specifieke aanpassing van de legesverordening aan de Raad worden voorgelegd die dan per 1 juli 2022 (de nu bekende invoeringsdatum Omgevingswet) in werking zal treden.
Titel 3.(dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn)
- Drank- en horecawet
Drank-en-horeca-Vergunningsplicht op basis van Drank- en horecawet. Op basis van de APV exploitatievergunningsplicht. Bij samenloop (dhw en exploitatievergunning) wordt vanaf 2013 een vrijstelling gegeven op leges exploitatievergunning. Sinds 2014 geldt een lager tarief voor het bijschrijven van nieuwe leidinggevenden. (13-6782). Daar tegenover staat een tariefverhoging voor de eerste aanvraag, waarbij de aanvraag.
- Evenementen
Voor noodwinkel, samplingacties enzovoort worden kostendekkende leges gehanteerd. Dit geldt niet voor evenementen. Voor het organiseren van evenementen is een APV-vergunning vereist. Uitgezonderd zijn kleinere evenementen, waarvoor een melding volstaat (raadsbesluit 04-25478). Kosten voor evenementenmeldingen noch kosten voor handhaving worden toegerekend aan de leges, behoudens de eerste controle. Voor evenementen geldt een gedifferentieerd tarief afhankelijk van het aantal bezoekers (raadsbesluit dec. 2012). De evenementenleges zijn van oudsher niet kostendekkend. Een percentage is voor zover bekend niet vastgelegd. Dit houdt verband met de gekozen differentiatie. Om de leges kostendekkend te krijgen zou het tarief ongeveer moeten worden verzevenvoudigd.
- Sexinrichtingen/escort
Kosten voor de aanvraag van een vergunning worden toegerekend. Kosten voor handhaving mogen niet worden toegerekend aan de leges, met uitzondering van de eerste controle.
- Winkeltijdenwet
De kosten en baten (< € 200) zijn dermate gering dat hier geen specifiek beleid op wordt gevoerd.
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Leges | Lasten | Over- | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1: | ||||||||
Burgerlijke stand | 135 | 43 | 178 | 159 | 159 | 89% | ||
Reisdocumenten | 294 | 110 | 404 | 403 | 403 | 100% | ||
Rijbewijzen | 352 | 175 | 527 | 525 | 525 | 100% | ||
Persoonsdocumenten en Basisregistratie personen | 79 | 50 | 129 | 115 | 115 | 89% | ||
Gemeentearchief | 3 | 2 | 5 | 5 | 5 | 100% | ||
Naturalisaties | 67 | 11 | 78 | 77 | 77 | 99% | ||
Kansspelen | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 100% | ||
Overige leges | 422 | 422 | 422 | 422 | 100% | |||
Totaal titel 1 | 1.353 | 392 | 0 | 1.745 | 0 | 1.708 | 1.708 | 98% |
Titel 2: | ||||||||
Omgevingsvergunning | 2.174 | 1.384 | 55 | 3.613 | 3.607 | 3.607 | 100% | |
Totaal titel 2 | 2.174 | 1.384 | 55 | 3.613 | 3.607 | 3.607 | 100% | |
Titel 3: | ||||||||
Drank en horecawet | 44 | 36 | 80 | 80 | 80 | 100% | ||
Evenementen | 55 | 45 | 100 | 22 | 22 | 22% | ||
Sexinrichtingen/escort | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 100% | ||
Winkeltijdenwet | #DEEL/0! | |||||||
Totaal titel 3 | 100 | 82 | 182 | 104 | 104 | 57% | ||
Totaal titel 1 t/m 3 | 3.627 | 1.858 | 55 | 5.540 | 0 | 5.419 | 5.419 | 98% |
* Kostendekkendheid wordt toegelicht in bovenstaande tekstpassage |
Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen. Er is sprake van een verschuiving van begraven naar cremeren. Het aantal begravingen neemt structureel af. Bestaande grafrechten worden minder vaak verlengd of voor kortere duur. Daarom nemen de inkomsten af. Inzet is om de lagere inkomsten te compenseren door lagere kosten, wat tot op heden slechts in beperkte mate is gerealiseerd.
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Lijkbezorging | 441 | 102 | 0 | 543 | 5 | 394 | 399 | 73% |
Haven- en opslaggelden
Haven- en opslaggelden worden geheven voor het bevaren en/of verblijven in de haven. Tarieven worden bezien in regionaal verband en zijn ten opzichte van 2021 geïndexeerd met 1,3%.
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Haven- en opslaggelden | 344 | 115 | 0 | 459 | 354 | 354 | 77% |
Marktgelden
Marktgelden worden geheven voor het gebruik van een standplaats op gemeentegrond, die als markt is aangewezen of nog zal worden aangewezen, alsmede het genot van de door of vanwege het gemeentebestuur ontplooide promotieactiviteiten. Uitgangspunt is 100% kostendekkendheid. Dit betekent dat de begrote kosten van de markt volledig gedekt worden door de opbrengst uit de marktgelden.
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Marktgelden | 160 | 94 | 12 | 266 | 259 | 259 | 97% |
Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) Blerick, Tegelen en Venlo
De wet bedrijfeninvesteringszones biedt voor gemeenten en ondernemers de mogelijkheid om op structurele basis te voorzien in een gebiedsgerichte bestemmingsheffing voor gezamenlijke investeringen door ondernemers in de kwaliteit van de bedrijfsomgeving. In september 2015 zijn de drie BIZ-verordeningen voor deze gebieden geaccordeerd door de raad en vastgesteld voor de periode 2016-2020. In juni 2020 is de raad akkoord gegaan met een verlenging voor de periode 2021-2025. Vervolgens zijn de benodigde draagvlakmetingen uitgevoerd wat ertoe heeft geleid dat de 3 BIZ-verordeningen worden verlengd voor nog eens 5 jaar.