PARAGRAFEN

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Het weerstandsvermogen geeft aan in hoeverre de gemeente Venlo in staat is om de financiële gevolgen van risico’s op te vangen. Voor een goed inzicht in onze financiële positie is het van belang om beeld te krijgen in de potentiële mee- en tegenvallers en in onze mogelijkheden om deze tegenvallers op te vangen. Dit inzicht geeft een beeld van de robuustheid van onze financiële situatie.
Risicobeheersing stelt zich als doel om in de eerste plaats inzicht te krijgen in de risico’s. Daarnaast worden er adequate maatregelen getroffen. We streven ernaar dat het optreden van risico’s zo weinig mogelijk effect heeft op de uitvoering van bestaande beleid. Het weerstandsvermogen wordt berekend door de beschikbare weerstandscapaciteit (beschikbare middelen) af te zetten tegen de benodigde weerstandscapaciteit (risico’s). Tweemaal per jaar, bij de programmabegroting en bij de jaarstukken, actualiseren we onze risico’s en beoordelen we in hoeverre ons weerstandsvermogen toereikend is.
Uitgangspunten
Bij de berekening van de ratio weerstandsvermogen gelden de volgende beleidsuitgangspunten:

  • De gemeenteraad heeft de risicobereidheid als volgt geformuleerd: "De gemeente Venlo moet geen risicomijdende gemeente zijn. Risico's dienen inzichtelijk gemaakt en genomen te worden. Dit houdt in, het voeren van een risicomanagement waarbij ook naar de dekking wordt gekeken en waarin alle soorten risico's worden weergegeven."
  • De minimale omvang van de algemene reserve is vastgesteld op € 9 miljoen.
  • De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit:
  • de algemene reserve
  • de stelpost onvoorzien
  • de algemene grondreserve
  • De (overige) bestemmingsreserves worden niet meegenomen bij de bepaling van de weerstandscapaciteit en de berekening van de ratio weerstandvermogen.
  • De streefwaarde van de ratio weerstandsvermogen ligt tussen 1,4 en 2,0 (classificatie: ≥ 1,4 < 2,0). Het gemeenschappelijk financieel toezichtkader van provincies geeft bij deze classificatie 'ruim voldoende'.
  • De benodigde weerstandscapaciteit wordt berekend door de financiële impact van het risico te vermenigvuldigen met de inschatting van de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet.
  • De volgende kans percentages worden gehanteerd bij inschattingen van risico's: 10%, 25%, 50% en 75%.
  • Risico's zijn geprioriteerd op basis van de benodigde weerstandscapaciteit

Na vaststelling van de programmabegroting 2022 bedraagt de beschikbare weerstandscapaciteit ruim € 83,6 miljoen (= getal A). Deze is opgebouwd uit de algemene reserve, post onvoorzien en de algemene grondreserve. In de algemene reserve is € 72,8 miljoen beschikbaar voor het afdekken van incidentele risico’s.
Op basis van bovenstaande beleidsuitgangspunten is de ratio weerstandsvermogen berekend:

bedragen x € 1.000

JRK 2020

BGR 2021*

BGR 2022

BGR 2023

BGR 2024

BGR 2025

Algemene reserve

72.431

70.128

72.780

76.255

78.722

81.251

Algemene grondreserve

10.000

10.771

10.296

9.305

8.131

6.928

Post onvoorzien

473

539

539

539

539

539

Beschikbare weerstandscapaciteit (A)

82.904

81.438

83.615

86.099

87.392

88.718

Benodigde weerstandscapaciteit (B)

39.604

37.415

37.415

37.415

37.415

37.415

* Begroting 2021 na wijziging (na actualisatie risico's en reserves t.b.v. BGR 2022).

Weerstandsvermogen
Na vaststelling van de begroting 2022 bedraagt de beschikbare weerstandscapaciteit € 83,6 miljoen (=getal A). Deze is opgebouwd uit de algemene reserve, post onvoorzien en de algemene grondreserve. De berekening van de ratio van 2,23 is volgens de systematiek van het Gemeentelijke Financieel Toezichtkader van de Provincies ‘uitstekend’ (kleiner dan 0,6= ruim onvoldoende, tussen 0,6 en 0,8 = voldoende, tussen 0,8 en 1,0 = matig, tussen 1,0 en 1,4 = voldoende, tussen 1,4 en 2,0 is ruim voldoende en groter dan 2 = uitstekend).

De beschikbare weerstandscapaciteit is ten opzichte van de jaarrekening 2020 met circa € 0,7 miljoen toegenomen. De ratio weerstandsvermogen ligt dus ruim boven het niveau “uitstekend”. Het weerstandsvermogen is een momentopname. Nieuwe projecten, economische ontwikkelingen en investeringsbeslissingen kunnen het risicoprofiel beïnvloeden waardoor het weerstandsvermogen een andere waardering kan krijgen.
Voor wat betreft COVID-19 is uitgangspunt dat er geen directe effecten optreden. Indien als gevolg van COVID -19 ook in 2022 of verder sprake zal zijn van één of meerdere lockdowns  dan is als uitgangspunt genomen dat de afspraken tussen Rijk en gemeenten van reële kosten - reële compensatie wordt gecontinueerd.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:35:05 met de export van 11/17/2021 08:30:05