PARAGRAFEN

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risicomanagement
Voor de programmabegroting zijn de risico’s die de gemeente loopt geactualiseerd. De financiële impact van de risico’s voor de begroting 2022 is afgerond € 103.6 miljoen waarbij de benodigde weerstandscapaciteit afgerond € 39.4 miljoen bedraagt (=getal B). De grootste risico’s zitten in de grondexploitaties en de ondertunneling van de Vierpaardjes. Opgeteld dragen deze risico’s voor de helft bij aan de totaal benodigde weerstandscapaciteit. Het risicoprofiel (de benodigde weerstandscapaciteit) is ten opzichte van de jaarrekening 2020 met € 2.2 miljoen afgenomen. Deze afname is een optelsom van de gewijzigde risico’s, nieuwe risico’s en vervallen risico’s, waarbij risico’s die onveranderd van kracht blijven niet zorgen voor een mutatie.

bedragen x € 1.000

Nr.

Risico

Kans

Financiële
impact

Benodigde
weerstands
capaciteit
Begroting 2022

1

Grondexploitatie - Grondverkoop

Diverse %

22.260

10.983

2

Ondertunneling Vierpaardjes

Diverse %

13.000

3.000

3

Grondexploitatie - Bijdragen van andere overheden *

Diverse %

15.200

2.950

4

Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken *

Diverse %

9.020

3.270

5

Grondexploitatie - Plankosten *

Diverse %

7.050

1.760

6

Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed

50%

3.500

1.750

7

Jeugd

50%

3.000

1.500

8

Sturing/Inkoop WMO maatwerk

50%

2.041

1.021

9

Juridische risico's

50%

1.500

775

10

Afval

75%

1.000

750

11

Veiligheidsregio

75%

948

712

12

BV Campus Vastgoed

50%

1.390

695

13

Beschikbaarheid woningen voor uitstroom uit MO & BW

50%

1.300

650

14

MJOP

50%

1.200

600

15

Grondexploitatie - Tijdelijk beheer *

75%

700

525

16

BUIG Uitgaven

50%

1.000

500

17

Bedrijfsgevolgschade brand

10%

5.000

500

18

BTW compensatiefonds

50%

800

400

19

Risico Opvang

25%

1.559

390

20

Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen

10%

3.500

350

21

Gemeenschapsaccommodaties

50%

600

300

22

Aansluiting beschermd wonen en begeleiden individueel

50%

600

300

23

Calamiteiten Groen

75%

400

300

24

Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet

50%

518

259

25

Beschermd wonen

25%

1.000

250

26

BUIG Budget

50%

500

250

27

Onderhoudsvoorziening vastgoed

50%

500

250

28

Openbare verlichting

75%

300

225

29

Uitbreiding bargeterminal

25%

800

200

30

BTW sport

50%

350

175

31

Toeristenbelasting

75%

200

150

32

Zwembad de Wisselslag

50%

300

150

33

Meldplicht datalekken

75%

200

150

34

Privacy

75%

200

150

35

Geluid

25%

575

144

36

Stadskantoor

50%

275

138

37

Financiële opgave WMO

50%

250

125

38

Informatieveiligheid

25%

500

125

39

Grondexploitatie - Verwerving *

25%

500

125

40

Veiligheidsregio FLO

50%

200

100

41

Risico falen project Hagerhof

25%

400

100

42

Lagere inkomsten leges Omgevings vergunningen door bezwaar en beroep

25%

360

90

43

Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties

25%

345

86

44

Rente

10%

570

57

45

Vernieuwen rijbewijzen

25%

220

55

46

Gladheidbestrijding

10%

400

40

47

Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm

10%

200

20

48

Calamiteiten

10%

200

20

* Deze risico's bestaan uit een aantal subrisico's die ieder een afzonderlijk kanspercentage hebben.

Uit concurrentie-oogpunt zijn deze subrisico's niet afzonderlijk weergegeven.

In de risicomatrix is bij deze risico's uitgegaan van het kanspercentage met de hoogste benodigde weerstandscapaciteit.

Toelichting op risico’s met een benodigde weerstandscapaciteit die groter is dan € 1 miljoen:

Risico’s grondexploitaties : deze risico’s zijn apart geanalyseerd en de hierboven vermelde bedragen zijn de uitkomsten van een afzonderlijke risico-simulatie op deze exploitaties. Het maximale risico bedrag is in vergelijking met de jaarrekening 2020 toegenomen.
Beheermaatregelen:
Om de verkopen te optimaliseren hebben we een website laten maken om ons vastgoed te presenteren. We hebben kavels laten opschonen en hier ‘te koop’ borden op geplaatst. Er is een acquisiteur aangesteld om de verkoop optimaal te begeleiden. Daarnaast werken we aan goede dossieropbouw en archivering. Dit kan risico’s beperken voor de uiteindelijke verantwoording aan de financieel verstrekkende instantie. Om risico’s te beheersen wordt veelvuldig afgestemd met team realisatie en openbare ruimte over ramingen. Om het planontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren vindt er veel overleg plaats met de (directe) omgeving en marktpartijen.  

Ondertunneling Vierpaardjes : dit project is herijkt, de nieuwe investeringsraming laat ten opzichte van de oorspronkelijke investeringsbijdrage een verhoging zien van circa 10 miljoen. Hiervoor is een voorziening getroffen. De aanbesteding is voorzien in 2022, de uiteindelijke aanneemsom wordt bepaald bij deze aanbesteding.
Beheersmaatregelen:
Gekozen is voor heldere beslismomenten in de projectfasering (verkenning, planuitwerking -ontwerp- realisatie), zodat ten alle tijden ruimte bestaat voor nadere afweging. De inhoudelijke en financiële voortgang van het project wordt elk kwartaal gemonitord. Externe subsidiemogelijkheden worden onderzocht en aangevraagd. Tot slot wordt met de projectpartners (Rijk en Provincie) het belang van het project continu onder de aandacht gebracht en onderschreven. Met de provincie zijn gemaakte afspraken over hun bijdrage vastgelegd in een addendum.

Herijking sociaal beleid Venlo en gemeente breed vastgoed : de gemeente Venlo heeft een relatief succesvolle, en vanuit financieel oogpunt noodzakelijke, turn around gerealiseerd. De beoogde inhoudelijke transformatie van (het kostbare) Beschermd Wonen naar lichtere vormen van zorg staat nog in de kinderschoenen. Op dit moment kan nog niet volledig worden ingeschat of de herijking ook binnen de gestelde termijn wordt gerealiseerd.
Beheersmaatregelen:
Herijking leidt tot verschuivingen in de wijze waarop de gemeente Venlo in de toekomst haar publieke aanbod fysiek organiseert en faciliteert. Daarbij wordt gekeken naar de functies, de bezettingsgraad, het kostenniveau en een optimale spreiding over onze gemeente. Het betreft het totaal aan, voor de verschillende functies ingezet, gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Daarbij betrekken we niet alleen de exploitatiebijdragen maar o.a. ook de kapitaallasten. Hierbij kijken we zowel naar onze uitgaven aan (het aanbod) van derden als naar interne efficiency mogelijkheden. Meer nadruk op vroegtijdige interventies en preventie, versterking van het voorliggende veld en een stringent hanteren van het goedkoopste passende aanbod, scherpe contractering en regie biedt mogelijkheden om ook in de toekomst een goed pakket aan voorzieningen te (blijven) bieden tegen lagere kosten.

Jeugd : in de begroting jeugd 2022 is rekening gehouden met werkelijke uitgaven en de prognose op basis van de Vorap 2021. De uitgaven voor Jeugd zijn moeilijk in te schatten door diverse factoren zoals nieuwe contracteringen, volumeontwikkelingen, woonplaatsbeginsel, de gevolgen van de pandemie op de jeugdzorg en doorlopende indicaties.
Beheersmaatregelen:
We beheersen door in te zetten op contractmanagement en monitoring vanuit de nieuwe contracten met zorgaanbieders, waarmee we sturen op de vastgestelde ontwikkeldoelen, en bij afwijkingen de gevolgen hiervan in beeld te brengen. Verder zetten we in op doorontwikkeling van de toegang en zetten we nadrukkelijk in op samenwerking met gecertificeerde instellingen en (huis)artsen. We beheersen door te blijven investeren in de doorontwikkeling van de sociale basis en innovatieve oplossingen die bijdragen aan het realiseren van onze ontwikkeldoelen voor het jeugdzorglandschap.

Sturing inkoop WMO-maatwerk : de exacte financiële gevolgen voor 2022 van het project Sturing en Inkoop zijn nu nog niet te bepalen. Definitieve gunningen dienen nog plaats te vinden. Dit betekent dat we bij de inschatting van kosten maatwerkproducten Wmo 2022 te maken hebben met een aantal onzekerheden.
Beheersmaatregelen:
Om financiële risico's te beperken is direct na het eerste contractjaar de mogelijkheid om aanpassingen in de contacten door te kunnen voeren. Hiervoor zijn regionaal afspraken gemaakt en deze worden gemonitord.

Mutaties t.o.v. jaarrekening 2020
In onderstaande tabel is een overzicht van gewijzigde, nieuwe en vervallen risico’s ten opzichte van de jaarrekening 2020 opgenomen.

Analyse risicoprofiel begroting 2022 ten opzichte van jaarrekening 2020

bedragen x € 1.000

Risico

Mutatie BGR 2022 t.o.v. JRK 2020

Gewijzigd risico

Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken *

403

Grondexploitatie - Plankosten *

-115

Jeugd

200

Gemeenschapsaccommodaties

-490

BV Campus Vastgoed

115

Beschermd wonen

-250

Financiële opgave WMO

-138

Vernieuwen rijbewijzen

-193

Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet

15

Informatieveiligheid

25

Vierpaardjes

-2.000

Lagere inkomsten leges Omgevings vergunningen door bezwaar en beroep

28

Grondexploitatie - verwerving

105

Nieuw risico

Aansluiting beschermd wonen en begeleiden individueel

300

Calamiteiten Groen

300

Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen

350

Veiligheidsregio FLO

100

MJOP

600

Stadskantoor

138

Geluid

144

Risico falen project Hagerhof

100

Risico Opvang

390

Sturing/Inkoop WMO maatwerk

1.021

Beschikbaarheid woningen voor uitstroom uit MO & BW

650

Toeristenbelasting Short Stay

150

Vervallen risico

Opheffing bevriezing Accres gemeentefonds

750

Basis op orde groenverziening

707

Provinciale subsidie vastenavondkamp

544

Herverdeling gemeentefonds

400

COVID: WMO extra ondersteuningsvragen

375

Wsw - corona effecten op toegevoegde waarde

300

Functioneel Leeftijdsontslag (FLO)

200

Impact niet realiseren planing upgrade CRM

175

Covid: Naheffing parkeerbelasting

150

Subsidie upgrading Maaspoort

150

Lagere inkomsten registratie niet-ingezetenen

100

Toeristenbelasting

285

Risico's in matrix
Op basis van een inschatting van de kans van optreden en de impact zijn de risico's visueel weergegeven in onderstaande matrix. Bij de financiële impact is onderscheid gemaakt tussen "hoog", "middel" en "laag".
We spreken van een hoge financiële impact bij een bedrag hoger dan € 1 miljoen en van een middel (hoge) financiële impact bij een bedrag dat gelijk is aan of hoger is dan € 0,5 miljoen en gelijk is aan of lager is dan € 1 miljoen. We spreken van een lage financiële impact bij een bedrag lager dan € 0,5 miljoen.
Te zien is dat er zich één risico in de donkerrode zone bevindt (Afval). Er zijn 15 risico's die zich in de rode zone bevinden, omdat deze een mogelijke tot waarschijnlijke kans van optreden (50% of 75%) hebben in combinatie met een middel (€ 0,5 - € 1,0 miljoen) tot hoge financiële impact (>= € 1,0 miljoen).
De overige 32 risico's zijn verspreid over de gele- en groene zones waarbij de kans van optreden varieert tussen de 10% en 75% in combinatie met een laag- tot hoge financiële impact afhankelijk van het kans percentage.

 Op basis van een inschatting van de kans van optreden en de impact zijn de risico's visueel weergegeven in onderstaande matrix. Bij de financiële impact is onderscheid gemaakt tussen hoog, middel en laag. We spreken van een hoge financiële impact bij een bedrag hoger dan € 1 miljoen en van een middel (hoge) financiële impact bij een bedrag dat gelijk is aan of hoger is dan € 0,5 miljoen en gelijk is aan of lager is dan € 1 miljoen. We spreken van een lage financiële impact bij een bedrag lager dan € 0,5 miljoen. Te zien is dat er zich één risico in de donkerrode zone bevindt (Afval). Er zijn 15 risico's die zich in de rode zone bevinden, omdat deze een mogelijke tot waarschijnlijke kans van optreden (50% of 75%) hebben in combinatie met een middel (€ 0,5 - € 1,0 miljoen) tot hoge financiële impact (groter of gelijk aan € 1,0 miljoen). De overige 32 risico's zijn verspreid over de gele- en groene zones waarbij de kans van optreden varieert tussen de 10% en 75% in combinatie met een laag- tot hoge financiële impact afhankelijk van het kans percentage.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:35:05 met de export van 11/17/2021 08:30:05