Uitbreidings- (U) en Vervangingsinvesteringen (V) | |||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Naam | U/V | Krediet | Voorportaal | ||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Onrendabel | |||||||
Wet Open Overheid | U | 150 | |||||
Totaal onrendabel | 150 | ||||||
Rendabel | |||||||
Niet van toepassing | |||||||
Totaal rendabel | |||||||
Totaal Programmalijn Algemene middelen | 150 |
Wet Open Overheid | € 150.000 |
---|
Met de Wet Open Overheid (WOO) wordt het recht op toegang tot informatie geborgd en de informatievoorziening verbeterd. Nadat de Eerste Kamer met de wet heeft ingestemd, treedt deze een half jaar later in werking. Dit zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2022 zijn.
Een groot aantal nieuwe wetten beoogt in lijn hiermee een zoveel mogelijk digitale, en voor burgers toegankelijke en transparante open overheid, waarbij ze op de dienstverlening van, en in het contact met de overheid kunnen vertrouwen. Nieuwe en snel veranderende wetgeving m.b.t. digitale toegankelijkheid, archivering, privacy, etc. zorgen ervoor dat gemeenten snel moeten schakelen op het gebied van software, autorisaties, data, opslag, toegang, openbaarheid, etc. Denk hierbij o.a. aan de Wet Elektronische Publicatie, Wet Digitale Overheid, Archiefwet, Wet Hergebruik Overheidsinformatie, etc. Dit heeft impact op diverse teams binnen Bedrijfsvoering (teams informatiemanagement, communicatie, archief en juridische zaken).
Dit voorstel is in lijn met de beschikbaarstelling van financiële middelen via het gemeentefonds waarmee het Rijk, gemeenten ondersteunt bij de implementatie en uitvoering van de WOO. Deze financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen en dit voorstel is een eerste beperkte Venlose afgeleide hiervan. De incidentele middelen (voor de periode 2022 tot en met 2026 € 24,98 miljoen per jaar) zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers, externe expertise en het aanpassen van processen en de organisatie.
Met het incidentele voorstel van €150.000 dekken wij enkele lopende en nieuwe initiatieven die in het kader van deze wetten moeten worden doorgevoerd. Denk hierbij aan het omzetten van bestanden zodat zij duurzaam toegankelijk zijn (vele duizenden pdf-bestanden), het aanpassen van documentsjablonen, processen en websites, etc. Gezien de grote impact en omvang van deze werkzaamheden is een periode van 2 jaar gepland om dit te realiseren. Ook zullen we de middelen gebruiken om een verdere analyse door te voeren van de impact van deze nieuwe wetgeving op onze systemen, processen en de noodzaak om medewerkers extra op te leiden. Op het moment dat er meer inzicht is in de financiële consequenties en er in de uitvoering in de toekomst structurele beheerlasten ontstaan, zullen deze worden meegenomen in de volgende moment in de P&C cyclus.