4. Welvarend Venlo

Mobiliteit

In deze programmalijn gaat het de komende periode om de verdere uitwerking van de ambities rondom de strategische infrastructuur zoals geformuleerd in de spoorvisie en havenvisie. Tegelijkertijd blijven we inzetten op onze lokale en regionale bereikbaarheid. Hierbij bouwen voort op de ambities van Trendsportal  met twee hoofdthema's voor de periode 2022-2025, zijnde parkeren en duurzame mobiliteit.
De opstap naar een toekomstbestendige haven wordt nadrukkelijk opgepakt door uitvoering te geven aan meerdere vervolgprojecten uit de havenvisie. Specifiek kan worden gedacht aan de drie-deling: verkenning ontwikkeling Noordoever, multimodale projecten toekomstbestendige industriehaven en verplaatsing jachthaven. Deze laatste dient in samenhang te worden bezien met de hoogwaterbescherming, alsmede de calamiteitenroute.
De majeure strategische opgave vraagt om een grotere inzet op lobby richting hogere overheden. De ambities uit de spoorvisie vragen een actieve inbreng van Venlo op diverse overlegtafels maar het mag duidelijk zijn dat het veelal andere partijen zijn die aan zet zijn om dit te realiseren. En ook voor het realiseren van ambities uit de havenvisie is medewerking van hogere overheden noodzakelijk. In het landelijke MIRT programma goederencorridor, zal Venlo de positie van het knooppunt verder uitwerken door in te zetten op de multimodale verbindingen met andere knooppunten, verduurzaming, innovatie en digitalisering. Deze opsomming maakt overigens meteen duidelijk waar de samenhang zit met andere onderdelen van dit programma. In de uitwerking wordt gestreefd naar een concrete inbreng om zo mogelijk ook concrete projecten tot uitvoering te brengen en de ruimtelijk-economische positie van Venlo te borgen en te versterken.
Naast water en spoor, is ook het hoofdwegennet een belangrijke pijler voor Venlo, Dit garandeert de bereikbaarheid van Venlo via de A67, A73 en A74. In het bijzonder is er aandacht voor het nemen van mitigerende maatregelen voor de A73/A74, gelet op de leefbaarheid van omwonenden.
Tot slot; zal ook de vierde modaliteit -pijpleidingen- verkend worden. Centrale vraag daarbij is in hoeverre buisleidingen een duurzame bijdrage kunnen leveren aan de opstap naar een circulaire economie voor Venlo.
De Visie Trendsportal omvat diverse lokale en regionale projecten. In 2022 wordt hier verder uitvoering aan gegeven, samen met de relevante stakeholders. In het bijzonder het plan om te komen tot duurzame mobiliteit in de binnenstad, de zogeheten Zero-Emissie Zone Venlo. Ook het uitvoeringsprogramma parkeren zal ter hand worden genomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:35:05 met de export van 11/17/2021 08:30:05