Duurzame mobiliteit, Zero Emissie (ZE) Zone Venlo
In het klimaatakkoord zijn ambitieuze plannen voorgesteld voor slimme en schone stadslogistiek. Dat gebeurt via middelgrote ZE-zones in 30-40 grotere gemeenten. Ook Venlo staat aan de lat voor het leveren van een bijdrage in de CO2 reductie van de stadslogistiek. Dit voorstel betreft het uitwerken van een kader voor projecten met betrekking tot duurzame mobiliteit met als concrete toepassing de invoering van een ZE-zone. Centrale vragen die beantwoord dienen te worden: Hoe gaan we als gemeente om met het faciliteren van de Milieu en energietransitie in relatie tot mobiliteit? Welke doelstellingen willen we bereiken en met welke projecten willen we deze doelstellingen realiseren? Daarbij zal focus liggen op prioritering en samenhang van de projecten en het betrekken van belanghebbenden in de voorgenomen transitie.
Het invoeren van een ZE-zone moet bijdragen aan de leefbaarheid en veiligheid van de stad. We stellen ons tot doel dat Venlo behouden blijft als aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad, voor zowel bezoekers, bewoners als ondernemers, medewerkers en leveranciers.
Proces uitvoeringsprogramma Parkeren
In oktober 2021 is voorzien in vaststelling van het Beleidsplan Parkeren (voor komende 10 jaar). Planmatig en met dezelfde zorgvuldige participatie willen we dit traject vervolgen voor een uitvoeringsprogramma, waarbij we oplossingsrichtingen verbijzonderen naar concrete maatregelen in de 5 deelgebieden van Venlo, maatregelen prioriteren in meerjarenplan en effecten integraal analyseren.
In het uitvoeringsplan parkeren gaan we:
- Op integrale en participatieve wijze oplossingsmaatregelen voor de aandachtspunten in het beleidsplan parkeren verkennen.
- De uitvoering van deze maatregelen in meerjarenprogramma uitvoering prioriteren.
- Een integrale gereedschapskist opleveren waarmee de ruimtelijk economische bereikbaarheid van de gemeente Venlo blijft gewaarborgd.
Het proces is ondergebracht in het programma Welvarend, uitvoering van de maatregelen valt onder programma Leefbaar.
Bijdrage aan de Regionale Investeringsagenda mobiliteit
Voor het regionale programma Mobiliteit en Logistiek zijn vijf projecten aangedragen die bijdragen aan de ambitie van een goed functionerend en toegankelijk mobiliteitssysteem. Het betreft de volgende projecten:
- Data gestuurd werken
- Continuering werkgeversaanpak
- Continuering Veilig op Weg
- Continuering Bezoekersaanpak
- Continuering Logistieke aanpak
De projecten leveren een bijdrage aan de gezamenlijke ambitie van de regio om in 2040 de meest klimaatvriendelijke, toegankelijke en verkeersveilige regio van Nederland te zijn. Voorgesteld wordt dit te financieren vanuit de bestemmingsreserve regiodeal en regionale investeringsagenda. Er is ook hierbij sprake van een multiplier-effect.
Voorbereidingskrediet verplaatsen jachthaven
In de Havenvisie 2020 is de gewenste doorontwikkeling van het havengebied beschreven. Hieruit blijkt dat verdere ontwikkeling van de Industriehaven niet los gezien kan worden van verplaatsing van de jachthaven. De eerste onderzoeken naar een voorkeurslocatie worden in 2021 afgerond. Om tot verdere uitwerking van de opgave te komen is een voorbereidingskrediet nodig, waarbij externe deskundigheid nodig is. In de verdere uitwerking wordt de synergie gezocht met het project Vierwaarden Venlo-Velden.
De uitwerking van de opgave omvat:
- Verdieping op ruimtelijke inrichting en technische verwerking
- Omgevingsmanagement (contact en overleg met):
- Verenigingen in de jachthaven
- Omgeving van de voorkeurslocatie
- Bedrijfsleven, partners en andere overheden om financiering te organiseren
Einddoel is om te komen tot:
- Een ontwerp van de te realiseren nieuwe jachthaven;
- Inzicht in de eisen, conditionering en uitgangspositie van de te realiseren jachthaven;
- Realisatie en inpassing van de nieuwe jachthaven;
- Financiering en planning om de realisatie van de nieuwe jachthaven mogelijk te maken.
Hoogwaterbescherming Onderzoeksbudget
In de Havenvisie 2020 is de ambitie opgenomen om maatwerk te leveren op het gebied van hoogwatermaatregelen in het industrieterrein Groot-Boller. De opgave is om volgens de nieuwste wetgeving en normering, maar met behoud van de industriële functie van de haven, de beste manier te vinden voor beveiliging tegen hoogwater in dit gebied. Dit wordt opgepakt samen met de bedrijven in Groot-Boller, Waterschap Limburg en Rijkswaterstaat. Hierbij ligt het accent op locaties in Groot-Boller gelegen aan het water. Maar deze aanpak zal ook om een bijdrage van de gemeente Venlo vragen. Voorgesteld wordt om een budget van € 100.000 beschikbaar te stellen om gezamenlijk tot oplossingen te komen. Deze middelen worden ingezet voor inhuur van deskundigheid, maar ook voor een bijdrage aan bedrijven om te komen tot oplossingen.
Calamiteitenroute
Voor de uitvoeringsagenda havenvisie is een aanvraag ad. € 890.100 voor Europese subsidie (CEF-subsidie) toegekend gekregen. Dit leidt tot een verrekening op een aantal bestaande infrastructurele projecten in het havengebied en de toevoeging van het project calamiteitenroute. Een groot gedeelte van het havengebied en de jachthaven zijn enkel over één weg te bereiken. Dit beperkt de mogelijkheden voor adequate hulpverlening. De eenzijdige bereikbaarheid leidt ingeval van een calamiteit al snel tot het afsluiten van een groot gedeelte van het havengebied. Een relatief klein incident kan daarmee al snel grote financiële gevolgen hebben. Vanuit de Veiligheidsregio is aangegeven dat realisatie van een 2e ontsluitingsweg noodzakelijk is om ingeval van een calamiteit te kunnen vluchten, een incident veilig te benaderen en te voorkomen dat grote gebieden afgesloten moeten worden.