Vanaf het begrotingsjaar 2017 lichten gemeenten de effecten van beleid toe door een vaste set beleidsindicatoren op de nemen in de begroting en de jaarrekening. De meeste van deze indicatoren zijn te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl, onder het dashboard “Besluit Begroting en Verantwoording”. Dit geldt niet voor de beleidsindicatoren op het gebied van bedrijfsvoering. Hiervoor is geen landelijke bron beschikbaar. Deze indicatoren zijn gebaseerd op eigen gemeentelijke informatie.
In deze paragraaf worden de beleidsindicatoren bedrijfsvoering gepresenteerd en nader toegelicht.
Beleidsindicatoren bedrijfsvoering | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
1. Formatie: aantal fte per 1.000 inwoners | 10,00 | 10,00 | 10,00 | 10,00 |
2. Bezetting: aantal fte per 1.000 inwoners | 10,00 | 10,00 | 10,00 | 10,00 |
3. Kosten externe inhuur als % van totale loonsom | 2% | 1% | 2% | 2% |
4. Overhead; % van totale lasten | 9% | 9% | 10% | 10% |
5. Apparaatskosten per inwoner | 896 | 896 | 895 | 894 |
1+2 Formatie en bezetting
De gepresenteerde fte's zijn exclusief formatie en bezetting van B&W, Raad en Raadsgriffie. De begrote formatie geeft een doorkijk naar de ontwikkeling van formatie in fte conform de voorgestelde meerjarenbegroting. Het uitgangspunt voor de personele bezetting is inzet van personele capaciteit op alle begrote taken in de formatie. Als gevolg van het ontstaan van vacatures in de loop van het jaar zal de bezetting feitelijk altijd wat afwijken van de formatie. In de formatie wordt geen expliciet onderscheid gemaakt tussen fte formatie werken voor derden, en fte formatie van Venlo zelf.
3. Externe inhuur
Jaarlijks wordt een relatief klein gedeelte aan inhuur vooraf ook als separate inhuurpost vooraf begroot. Binnen de personeelsbegroting kan, afhankelijk van te maken capaciteitskeuzes en noodzakelijkheid, een gedeelte van het loonkostenbudget van een team worden besteed aan inhuur in plaats van reguliere bezetting op basis van een aanstelling. Hiervan is met name sprake bij piekbelastingen, vervanging in verband met ziekte of tijdelijke formatieplaatsen; de zogeheten flexibele schil. Keuzes en noodzaak gedurende het jaar maken dat er inhuur plaatsvindt voor het realiseren van de opgave waarbij zo strak mogelijk wordt gestuurd op de afgesproken 8% norm.
4. Overhead
Onder de overheadkosten vallen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Met primair proces worden de activiteiten bedoeld die rechtstreeks een bijdrage leveren aan de totstandkoming van de producten en diensten voor onze burgers en bedrijven.
5. Apparaatskosten
De apparaatskosten bestaan uit de loonkosten voor het ambtelijk apparaat, de inhuur en de totale kosten voor overhead. Kosten voor diensten die zijn uitbesteed, zoals de belastingsamenwerking BsGW vallen niet onder de apparaatskosten. Gemeenten die veel diensten uitbesteden hebben dan ook naar verwachting relatief lage apparaatskosten ten opzichte van gemeenten met weinig uitbestede taken.