2. Leefbaar Venlo

Omgeving

Naar verwachting zullen per 1 juli 2022 de Omgevingswet én de daaraan gekoppelde Wet kwaliteitsborging voor het Bouwen inwerking treden. Een aantal zaken zullen op dat moment ook direct operationeel moeten zijn  (bijv. de vergunningverlening). De totale transitie van de Omgevingswet strekt zich uit tot 2029. In 2022 ligt het accent op: 

  • Omgevingsvisie: In 2022 starten we met de actualisatie van onze Ruimtelijke Structuurvisie. De randvoorwaarden daarvoor leggen we vast in de Nota van Uitgangspunten, op basis waarvan een participatietraject ingaan om de thema's verder uit te diepen. Vóór 1 januari 2025 dient de raad de Omgevingsvisie vast te stellen.
  • Omgevingsplan: bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden alle ruimtelijke plannen van rechtswege een tijdelijk Omgevingsplan. Vervolgens hebben we tot uiterlijk 1 januari 2030 de tijd om dit tijdelijke Omgevingsplan te transformeren naar een 'echt' Omgevingsplan. Daarvoor wordt een Nota van uitgangspunten opgesteld en zullen we gebruik maken van de ervaringen die we hebben opgedaan bij pilot Omgevingsplan kern Tegelen.
  • Omgevingsprogramma's: we verkennen welke omgevingsprogramma's nodig/wenselijk zijn om de ambities uit de Omgevingsvisie uit te voeren. Dat kan betrekking hebben op een thema (bijvoorbeeld wonen, energietransitie e.d.) of gebiedsgericht (zoals nu in het kader van hoogwaterbescherming plaats vindt voor de dijkverlegging Baarlo Hout-Blerick).
  • Omgevingsvergunning: in het vergunningstraject verandert er veel niet alleen in de formele afwikkeling, maar zeker ook in het 'voortraject'. Belangrijke verandering bij vergunningverlening vormt de introductie van de intaketafel, waar nieuwe initiatieven op wenselijkheid worden beoordeeld, en de omgevingstafel(s), waar een integrale afweging op basis van haalbaarheid plaats vindt. De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) treedt samen met de Omgevingswet in werking. De (financiële) consequenties hiervan worden in beeld gebracht. Het jaar 2022 moet voor de uitvoering van de VTH taken beschouwd worden als een overgangsjaar omdat  we dan te maken met twee wettelijke kaders. Enerzijds de aanvragen die onder de Wabo afgehandeld moeten worden en het bijbehorende (bouw)toezicht dat naderhand tijdens de realisatie plaatsvindt. Dit loopt nog minstens het hele jaar 2022 door, het toezicht ook nog langer. Anderzijds (vanaf 1 juli 2022) vergunningaanvragen en meldingen onder de Omgevingswet en Wkb.

Erfgoed blijft een kernwaarde en een van de belangrijke dragers om de ambitie van Venlo om een aantrekkelijke stad te blijven, meer mensen (met name jongeren en hoogopgeleiden) aan zich te binden en meer bezoekers te trekken, waar te maken. Het erfgoedbeleid focust daarom op behoud, benutting en versterking van erfgoed als cruciale factor voor aantrekkelijkheid van Venlo. Voor 2022 wordt op basis van de erfgoednota een uitvoeringsagenda opgesteld, met daarin aandacht voor de noodzakelijke beleidsuitwerking, een concreet ontwikkelinstrumentarium en bijdragen aan (majeure) projecten  binnen het programma Centrumstad zoals Binnenstad, Kazernekwartier, Kloosterdorp Steyl en Arcen.
We geven, in samenspraak met onze bewoners en regionale (overheids) partners, uitvoering aan de noodzakelijke maatregelen in het kader van de hoogwaterbeveiliging en benutten de kans om tegelijkertijd de economische en ecologische vitaliteit van onze Maasvallei verder te ontwikkelen door opgaven samen te brengen en in samenhang te beoordelen en te realiseren.
Nu in 2021 het beleids- en uitvoeringskader openbare ruimte (IVOR/IBOR) op orde is gebracht en gestart is met een impuls in het beheer en onderhoud, wordt ook de structurele portefeuille beheerplannen groen en water, civiel, OV, kunstwerken in uitvoering gebracht. Uitgangspunt daarbij is een sober en doelmatig beheer, het voorkomen van nieuwe achterstanden en duurzaam investeren. Dit laatste kan betekenen dat we op een andere manier om gaan met investeren versus beheer en onderhoud. Ten aanzien van afvalinzameling wordt een uitvoeringsagenda opgesteld, en in samenwerking samen met de andere Limburgse gemeenten door ASL de verwerking van GFT aanbesteed.
Voor de wijk Vastenavondkamp is in 2021 een integrale gebiedsvisie vastgesteld. Uitvoering vindt plaats op basis van 3 parallelle sporen: sociaal-maatschappelijk, veiligheid en ruimtelijk-fysiek. Samen met onze partners, de bewoners, de provincie Limburg, de woningcorporaties Woonwenz en Antares, politie en welzijnsorganisaties wordt de realisatie in 2022 gestart. Als eerste wordt de planvorming winkelcentrum en omgeving Alberickstraat/st. Jansplein opgepakt.
Voor 2022 wordt een UitvoeringsProgramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving opgesteld met accenten op een wijkgerichte aanpak van overlastgevende panden, het uitvoeren van integrale controles bij overlastgevende panden, de implementatie van de Omgevingswet (1-7-2022) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (1-7-2022).

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:35:05 met de export van 11/17/2021 08:30:05