De maatschappij verandert in snel tempo steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. In 2022 treden de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmevb) en de nieuwe Omgevingswet in werking. Wetgeving die gericht is op het versnellen en bevorderen van de digitalisering van overheidsdiensten. Met de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen veranderen ook de verwachtingen van de burger ten aanzien van de kwaliteit en snelheid van de gemeentelijke dienstverlening.
Als gemeente Venlo hebben we de taak te zoeken naar het best passende antwoord op deze veranderende behoeften en mogelijkheden. De ontwikkeling en geleidelijke implementatie van een omnichannelstrategie moet zorgen voor een inclusieve dienstverlening waarbij traditionele en nieuwere, online kanalen naadloos met elkaar communiceren. We spelen hierop in door steeds meer data-gedreven te werken en veelvuldig gebruik te maken van klantfeedback. Voor onze burgers en bedrijven moeten deze inspanningen merkbaar leiden tot betere informatievoorziening, kortere wachttijden en een betere service. Kortom, een betere klantervaring.
Niet het stadskantoor, maar de wijk is het middelpunt van Venlo. We zijn deze coalitieperiode met de samenlevingsagenda daarom een nieuwe koers ingeslagen: dichter bij de mensen en meer in overleg met onze inwoners. We werken inmiddels aan een breed palet aan initiatieven op het gebied van leefbaarheid, verkeer, duurzaamheid, openbare ruimte en groen in alle wijken en dorpen die Venlo rijk is. In een aantal wijken wordt geëxperimenteerd met het inzetten van specifieke buurtbudgetten, waarmee buurtbewoners op basis van eigen initiatief en draagvlak keuzes kunnen maken hoe deze in de wijk besteed worden. Het wijkgericht samenwerken krijgt steeds meer ruimte!