2. Leefbaar Venlo

Dienstverlening

Binnen de programmalijn Dienstverlening zetten we de volgende stap op weg naar een overheid die toegankelijk en gemakkelijk benaderbaar is voor iedereen. We werken stapsgewijs toe naar een inclusieve klantinteractie waarin alle kanalen naadloos bij elkaar komen (omnichannelstrategie). Dit moet leiden tot een verbeterde klantervaring.
Onze dienstverlening dient redelijkerwijs tred te houden met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en verwachtingen. Hiervoor is een doorontwikkeling van de digitale dienstverlening en de borging van dossiervorming en archivering noodzakelijk. We nemen een nieuw platform voor telecommunicatie in gebruik dat onze mogelijkheden tot data-gestuurd handelen verruimt. Het verbeterproces rond de gemeentelijke dienstverleningswebsite wordt afgerond zodat deze voldoet aan alle (inter)nationale toegankelijkheidseisen. De kwaliteit van onze online dienstverlening wordt structureel gemeten. Voor de bestrijding van document- en identiteitsfraude zetten we nieuwe technische opsporingsmiddelen in.
Als gemeente nemen we klachten serieus. Een nieuwe werkwijze bij de behandeling van die klachten moet ertoe leiden dat de indiener zich in 2022 beter gehoord voelt en dat de organisatie beter in staat is daar lering uit te trekken. We maken een verbeterslag in onze schriftelijke communicatie. Gemeentelijke brieven horen voor al onze ontvangers duidelijk te zijn, met gebruik van begrijpelijke taal.
Het rijk heeft een wetsvoorstel in voorbereiding om inspraak uit te breiden naar ‘participatie’ en eventueel  ook ‘uitdaagrecht’: de Wet versterking participatie op decentraal niveau. Ook de Omgevingswet gaat uit van de versterking van burgerbetrokkenheid, participatie en omgevingsdialoog. In dat kader wordt de Inspraakverordening gemoderniseerd en verbreed tot een participatieverordening. De Samenlevingsagenda zoals die vanaf 2020 in Venlo is opgezet vormt een goede basis voor de verdere ontwikkeling van burgerbetrokkenheid. Er is een doorlopende dialoog met initiatiefnemers in wijken en buurten en er komt een interactieve initiatievenkaart op Venlo Online. In lijn met de maatschappelijke en wettelijke ontwikkelingen wordt er een participatiekader en een uitvoeringsagenda participatie & omgevingsdialoog opgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 08:35:05 met de export van 11/17/2021 08:30:05